Deževen večer se
je prevešal v deževno noč, 20. maja leta '15, Dr. Drisky in N. Maximus sta se
spravila v skromni Citroën C2 ter pojezdila na sosednji kvart Ljubljane, kjer
se je gručica ljudi nabirala v vrsti pred dvorano Kina Bežigrad. Na sporedu je
bil film Mad Max: Fury Road. Opremljena le z nahajpano prikolico filma
sta se namrdnila ob vonju kokic in se pripravila na enega bolj pričakovanih
spektaklov koledarskega leta. Vzela sta si dobrih 10 dni časa in sestavila
sledečo korespondenco.
* * *
DB
Leto 2015 je
bilo že nekajkrat zasmehovano kot filmsko leto nadaljevanj. G33ki že celo leto
švicajo okrog Vojne zvezd, vračata se Terminator in Jurski
park, tako kot vsako leto bomo dobili tudi eno stripovsko franšizo
(Maščevalce) in kriminalko (James Bond, Misija nemogoče). Da pa
so po več kot treh desetletjih od mrtvih obudili Mad Maxa, je bilo vsaj
zame povsem nezaslišano. In to celo brez svojega najbolj prepoznavnega obraza!
Priznam, da sem šel v kino z dokaj nizkimi pričakovanji – razen tega, da sta
pri filmu sodelovala glavni režiser in hudobec iz prvega dela, ni prav nič
kazalo na kaj več od molzenja lika in dela Maxa Rockatanskyja. Enostavno si je
bilo težko predstavljati, kam bi sploh pripeljali zgodbo, ki je že leta 85
odplavala nerazumljivo daleč od duha izvirnika. Vprašanje na mestu: kaj sploh
združuje in povezuje filme z naslovom Mad Max? Si je četrti del
prislužil in upravičil laskavo ime na naslovnici?
NM
Skepsa pri
večdelnih epopejah ni nikoli odveč. Vojna zvezd je odličen primer.
Prišel je prvi del ‘77, super fajn, nekaj novega, prišel je drugi del ‘80, še
večja uspešnica od enke, potem trije deli ‘83, ‘99, ‘02, vsak naslednji slabši
od prejšnjega, in končno šesti del ‘05, ki nekako poveže vse skupaj in
legitimira vsa risankasta nadaljevanja, ki bodo sledila. Vsak del je imel v
stvarjenju mitosa drugačno funkcijo. Specifika Mad Maxa je v tem, da
niti ni imel izbire, kateremu delu od prvih treh naj bo najbolj podoben. Medtem
ko je bil prvi ‘79 v bistvu nič posebnega samostoječi cop-flick in tretji ‘85
čezmerno politično obarvana orgija znanih obrazov in prepotenih teles, vmesni The
Road Warrior ‘81 še danes velja za enega najboljših kultnih filmov vseh
časov. Verjetno je na top 10 listi vseh ZF fanatikov in v okviru z Oswaltom
podkrepljenega Sajfaj kvarta paradigmatski puščober. Katerega koli režiserja bi
lahko bilo strah nadaljevati, kjer je Miller z RW ostal, a pravzaprav
produkcijska hiša ni imela druge izbire, kot narediti nekaj sličnega. Maxovo
življenje na cesti se logično nadaljuje točno tako kot se. Ko enkrat zajaha
konjiča svojih zvestih oboževalcev, v ospredje stopi nekaj, kar lahko
poimenujeva “trojni M”: Mad Max Mythos.
DB
Čeprav so bili
vsi štirje deli zelo raznorodni, celo žanrsko različni, pa se zdi, da je zgodba
Maxa Rockatanskyja na neki način vendarle ena sama: Spopad med redom in kaosom.
Koncept »reda« tako v civiliziranem prvem delu zastopa policija, v drugem
skupnost ob naftni vrtini, v tretjem otroci v čakanju odrešitve. Proti njim
nastopa kaos: motoristične krvoločne tolpe z nizko stopnjo notranje demokracije
in tolerance, uničujoče sile, ki jih v plenilskem iskanju goriva družijo
bizarni obredi. Max v te spopade zapade bolj po naključju, a v nekem trenutku
vseeno potegne s silami kozmosa in jim pomaga do (začasne) zmage. In ko upraviči
svoje puščobno poslanstvo branilca reda in miru, se zavleče nazaj v svoj
puščavniški slog življenja.
Fury Road je v tem
pogledu vendarle našel svojo unikatno nišo - tokrat namreč nismo videli spopada
civilizacij, temveč spopad znotraj nje. Vzdržen red, čeprav fašistoidno
zatiralski, je vendarle že postavljen ob Maxovem neprostovoljnem prihodu.
Dejanski oborožen konflikt po novem ni boj za preživetvene resurse (gorivo,
voda, živež), temveč je boj za plodne alfa samice (oziroma za prihodnost režima).
Max se v ta spopad ne vključi kot puščobni branilec »starega« reda, temveč kot
raketni revolucionar, socialist, ki bo prihodnost vrnil ljudem (če se izrazimo
rahlo sentimentalno).
NM
Sam morda ne bi
šel tako daleč, da bi Maxa postavil v sfero branilcev kozmosa. V prvem delu
vsekakor, dokler je v svet integriran z ženo in otrokom; ko enkrat izgubi
povezavo z družbo, se popolnoma identificira z vandrajočim posameznikom. Ko
pomaga gručici zoper Humungusovo tolpo (ta bi še bila lahko poimenovana kaos,
tako kot Toecutterjeva) ali ko pomaga otrokom, ki iščejo Tomorrow-morrow Land
proti barabam iz Bartertowna (lasten kozmos) ali ko se spajdaši s Furiosino
skupino ubežnic, ki išče novi red mimo Citadele (še en lasten kozmos), nastopa
kot člen izven kozmičnih verig (in kar naredi za skupino, ki ji pomaga, naredi
prav zato, da lahko ohrani svoj status odpadnika). Četudi ga imenujemo kaos, ni
nujno, da je tisti, ki kaos vnaša. Ga pač zastopa na lasten način, s
puščavništvom.
Je pa ta dinamika kozmos-kaos idealen nastavek za zgolj en tip
pripetljaja: za spopad. Kar resno osiromaši nabor zapletov. Če vzamemo v zakup
še vsebinske nastavke, smo kot ustvarjalci skoraj prisiljeni vse moči usmeriti
v to, da film speljemo do fizičnega obračuna med dirkanjem. Skoraj odveč je izpostavljati,
da je najšibkejši element franšize že od drugega dela dalje prav zgodba.
Premaga jo tisti Trojni M: arzenal eksotičnih pogruntavščin puščoberskega
Cyberpunka. Do nečesa podobnega je prišel tudi Oswalt s svojimi The Shadow
Dogs: »Ko sem ugotovil, da si ne morem več izmisliti bolj kulskega orožja
zanj, sem izgubil ves interes za pisanje knjige.«
DB
Pri Fury Road
sva že med ogledom ugotavljala, da se zgodba dogaja nekako »spotoma«. Osrednji
(in pretežni) del filma so akcija in spopadi vseh proti vsem, motivi in agenda
njihovih akterjev pa se velikokrat razkrijejo šele po koncu obračuna. Kot
gledalci praktično nismo deležni nikakršnega uvajanja. Maxa ugrabijo v prvi
minuti filma, v drugi minuti poskuša pobegniti, potem imamo kakih 15 minut, da
se seznanimo z njegovimi ugrabitelji in Furioso - in bumf - smo že v naslednjem
pregonu. Kar se sliši ceneno, a v vročici filma izpade učinkovito. Kot bi nad
samim fizičnim obračunom ležala še ena odeja suspenza, saj nismo zgolj v pričakovanju
izida nekega dvoboja, ampak tudi njegovih posledic. Medtem ko so motivi Maxa
vselej nekako zamegljeni in ostalim likom nedoumljivi, se nam kot gledalcem
tudi Furiosin lik odpira zelo počasi. Film se je tako po eni strani spretno
izognil kontradikcijam v zgodbi in morebitni zmedi, po drugi strani pa se zato
določene šibkosti pokažejo še hitreje. Lik prebeglega Nuxa v drugi polovici
filma recimo služi predvsem temu, da nam razkrije brutalnost Nesmrtnega Joea in
njegovega kulta. Med hudobci praktično ni razlik (čeprav so po videzu nekateri
liki zelo zanimivi) in služijo samo temu, da jih Max in Furiosa na neki točki
pospravita iz igre.
NM
Točno tako. Če
samo pomislimo, koliko do-sedaj-nevidenih elementov mora film vpeljati: Maxove
halucinacije, Furiosa in njen štrcelj, bledi fantiči, institucija krvne vrečice,
srebrenje zob, Valhala, hudobec s pleksi steklom okoli trupa, glam metal
frizuro in protodarthvaderjevsko masko, električna kitara, ki bruha ogenj,
seznam je neskončen; nam postane jasno, zakaj za pravo zgodbo - s smiselnim,
jasnim, logičnim zapletom - pravzaprav ni prostora. Vse te sestavine cyberpunka
imajo svojo vlogo, seveda, pa četudi samo ponazorijo absurdnost situacije. In
ker imajo svojo vlogo, jih je treba vpeljati čim manj invazivno, čim bolj
harmonično. Halucinacije nas psihirajo, s Furioso simpatiziramo, bledi fantiči
so nam vsi isti itd. Dodajte k vsemu skupaj še odlično poigravanje z barvnimi
filtri in skoraj perfektno izrabo CGI-ja in vse, kar se bo dogajalo na ekranu,
bo podvrženo vpeljevanju teh sestavin. Če je pripetljaj to, da se Furiosin
šleper za nedoločen čas reši zasledovalcev, je to zato, da dobimo pred oči
masovno rdečo nevihto. Imamo blazno malo dogodkov, ki bi spreminjali karakter.
DB
Pestrost
tokratne inkarnacije Mad Maxa je eden od velikih dosežkov filma in če
potegnemo črto, je bilo žrtvovanje odtenkov zla in hudobije na ta račun povsem
upravičeno. Tudi sicer redko naletimo na akcijske štiklce, ki bi se trudili z
razlikovanjem med slabimi fanti. Poglejva rajši na drugo stran. V MM smo bili
vajeni bojev za vodo in gorivo in sploh za vsakršne drobtine civilizacije, ki
se nam sicer zdijo samoumevne. Navajeni smo tudi močnih ženskih vlog, od divjih
deklic pa vse do Tine Turner. Tokrat smo bili priča nekakšnemu logičnemu
nadaljevanju: poglavitni spopad se bije za plodne ženske, s tem pa tudi za
nasledstvo Joejevega imperija. Furiosa kot varuhinja in braniteljica haremskih
deklet je požela tudi precej dober odziv s strani feminističnih recenzentk pa
tudi nekaj negodovanja, da je s svojo izpostavljeno vlogo zasenčila samega
Maxa. Čeprav to ni direktna kritika zgodbe, pa je kršitev konvencije vseeno
vredna komentarja. V nasprotju s prejšnjimi filmi ima Max vlogo pomočnika,
medtem ko je Furiosa tista, ki prestopi Rubikon, zažene kolesje celotne štorije
in ga drži v pogonu do samega konca. Kot rečeno, me ta rošada tekom filma ni
zmotila, vseeno pa se mi samo od sebe zastavlja vprašanje, koliko je sam Max
Rockatansky sploh še nujen za morebitna nadaljevanja. Če smo preživeli menjavo
Mela Gibsona s Tomom Hardyjem, bi gotovo lahko preživeli tudi menjavo Mad Maxa
s potencialno Mad Maxime?
NM
Mad Max ima verjetno zgolj eno prednost
pred Maxine: ima 3 filme za seboj. Če si dovoliva biti malo feministična tudi
sama, lahko rečeva, da bi bila Maxine na vseh drugih področjih enakovredno
nadomestilo, če ne celo primernejse. Dejansko se mi sicer zdi, da recenzije
tipa 'spol nima bistvene vloge' manj zgrešijo bistvo entertainmenta kot vsi
poskusi invazivnega feminizma, da so dečki končno dobili po pički, kot si
zasluzijo. Simbolni red patriarhalnega sistema je vsekakor vredno rušiti, ampak
ko si enkrat smešen, si smešen. Če ima Max manj vrstic teksta kot Furiosa, to
se ne pomeni, da ni gonilni člen filma. V resnici je najmočnejši individualec.
Ne postavlja se za nosečnice, ne postavlja se za svoj sistem vladanja, ne
postavlja se za moralni prav ... postavlja se sam zase. Tekom filma ima največ
točk odločitve, torej je se vedno zelo aktiven lik. Da bi ga s tega vidika
nadomestila Furiosa, mi ne pade na pamet. Kdor pa v dinamiki njunega odnosa
vidi tranzicijo v matriarhat, po mojem gleda neki drug film. Spol ni tako
bistven, kot npr. dejstvo, da sistem vidi posameznike kot objekte. Tako vojačke
kot mlekarice. Zdi se mi celo zelo spodbudno, da na nobenem mestu
testosteronarji drug drugega ne zbadajo češ, ne bo nas valjda opetnajstil
deklic! Se tebi zdi, da se film trudi vlogo spola izpostavljati?
DB
Priznam, da me
to vprašanje razdvojuje. Naj najprej obrazložim, zakaj bi lahko dogovorili
pritrdilno. Če pogledamo strani spopada, so spolne konotacije zelo očitne. Na
eni strani spopada imamo naravne naslednike izvirne Toecutterjeve tolpe,
pobesnele može, nabite s hormoni in prvinskimi klanskimi nagoni. Na drugi
strani so dekleta, ki so s svojim pobegom vodji tolpe odvzela možnost za
normalnega sina, naslednika in s tem tudi kontinuiteto njegovega režima. Ta
režim zatira vse svoje podanike - plebejce v zameno za vodo potiska v
suženjstvo, svoje vojščake namerno zastruplja, naključne puščavnike obravnava
za neprostovoljne krvodajalce, ženske pa izrablja za razplod. A v končni fazi
so ravno ženske tiste, ki mu odpovedo pokorščino. V tem smislu gledamo dejanski
spopad žensk v boju za lastno neodvisnost in moških, ki jim to neodvisnost
odrekajo. Feministične mokre sanje.
Po drugi strani
bi lahko na to isto vprašanje odgovorili nikalno. Nikoli ne dobimo občutka, da
bi nam Fury Road vprašanje spola zatlačil v grlo. Organskost
postapokaliptičnega univerzuma in spontanost, s katero ta poraja nove like in
okoliščine, dobro zamaskira like kot nosilce nekih socioloških označevalcev. Če
karikiram, v puščavi pri 150 km/h nismo več moški ali ženske, feministi ali mačisti,
ampak samo še preživeli in preminuli. In zato lahko mirne duše rečem, da tekom
filma nikoli nisem dobil občutka, da bi bil spol posebej izpostavljen. Še več,
zdelo se mi je, da so prav vsi zapleti in razpleti edini mogoči v dani zgodbi.
Tudi sama revolucija, ki je nedvomno najbolj politično obarvan dogodek v Fury
Road, je predstavljena kot praktično dejanje čiste želje po preživetju.
NM
Popolnoma bi se
strinjal s tako analizo. Tudi če bi nas premamila ideja marksističnih mokrih
sanj, kjer bi deducirali napetost: Nesmrtni Joe-Furiosa skozi prizmo
razrednega, raje kot spolnega trka (Furiosina četica je vendarle sestavljena iz
»aristokracije«, sama je vojaški poveljnik, njene varovanke pa uživajo družbeni
piedestal - naj bo še tako nezaželen), ki je sličen scenarijem sleherne
revolucije (danes ne more biti več skrivnost, da so bili vodje zatiranega
položaja največkrat sami na deloma privilegiranem položaju v primerjavi s svojo
četico). Tudi, torej, če bi se zavili v rdečo bandero, bi še vedno morali
primat zasnove pripisati boju za preživetje oz. v najetičnejšem smislu,
pogojno, boju za nekakšen humanizem, če se poslužim besed iz sklepa Borcev za
pravice moškega spola na medmrežju.
Dovolil si bom
manjši preskok k neki že dalj časa razvijajoči teoriji, ki jo bomo Jezduni
razkrili v prvem finalu Sajfaj kvarta (in skušal ne izdati vseh podrobnosti): Fury
Road je feminističen prav toliko, kolikor NE izpostavlja vloge spolov v
samem podajanju zgodbe. Prav to, da bi lahko bil v Furiosini vlogi tudi shirani
piflarček, in to, da bi lahko Maxa nadomestila debelušna Maxine, je najmočnejši
element feminizma. Ne da je Furiosa kot ženska simbolno kastrirala neki v živo
blato pogrezajoč se patriarhalni red, ampak to, da je kot ženska a) imela
možnost priti do visokega družbenega položaja in b) izbrala svojo vlogo
izdajalke Joe-jevega reda. Če je kdo iz kina zares po Schnablovsko odkorakal z
modi globoko ob želodcu, je bilo to manj zato, ker je to, kar je pričakoval, da
bo storil Max, storila njegova sopotnica, ampak zato, ker je to njegova
sopotnica sploh LAHKO storila, kar Maxovim vragolijam iz prvih treh filmov
odvzame lep kos unikatnosti.
DB
Vedno znova se
vračava k Mad Max Mythosu, ki si ga omenil na začetku. Za zaključek bi bilo
vredno razmisliti, kakšna je pravzaprav zapuščina filma Fury Road, tako
v kontekstu tetralogije kot tudi samostoječega filma. Poplava akcijskih
stripovskih nadaljevanj, ki smo mu priča v zadnjih letih, ima povečini skupni
imenovalec; ko pridejo v kino, navdušijo občinstvo in kritike, potem pa ob
prihajajočih nadaljevanjih hitro utonijo v nekakšno polpozabo. Že po nekaj
mesecih se le s težavo spomnimo kakšnega omembe vrednega prizora ali citata.
Težko se je znebiti občutka, da nas je CGI nekako razvadil in nam otopil čute.
Akcija tako postaja vse bolj absurdna, njena potenca pa vztrajno upada. Fury
Road je nedvomno prijetno presenečenje in računalniški učinki so bili v
duhu franšize primerno potisnjeni ob rob, toda vprašanje ostaja, ali lahko
doseže kultne višave svojih predhodnikov?
V prid tej
trditvi bi lahko navedli pravkar omenjeno feministično debato. V tem času in
prostoru preprosto ni dovolj, da te film navduši samo v kinodvorani. Kot vsako
umetniško delo mora preseči svoje okvire in se »pražiti« na blogih, forumih, če
želi ostati v spominu širše javnosti. Čeprav si je težko zamisliti, da bi Fury
Road dosegel slavo prvih dveh delov, ki sta do sedaj neizbrisno vžgana v spomin
filmskih navdušencev, pa bi si zaslužil, da se ga spominjamo še po čem drugem
kot po tem, da je bil »dober«. Veliko bo odvisno od dveh napovedanih
nadaljevanj …
NM
Da gre za
žanrsko spet nekaj novega je dvorezen meč. Po eni strani lahko marsikateri 80's
frik razumljivo odkoraka iz dvorane po polovici filma že samo zato, ker ni
videl Mela Gibsona, po drugi pa je to spodbuden doprinos k celotni franšizi.
Zaradi časovne distance med tretjim in četrtim delom si je verjetno najlažje
predstavljati, da se bo občinstvo odzvalo podobno kot je ob izidu četrtega
(prvega) dela Vojne zvezd ali pa vsaj, kot so reagirali Gil-Galadovci ob
izidu Hobita. Podobne mešane občutke je zbudil četrti del Ramba
npr. Ampak tisto kar se mi zdi najbolj bistveno pri tovrstnem obujanju kulta,
je odpiranje vrat za nove poti, namesto molzenja enega in istega. Seveda,
elementi morajo biti poznani, slog mora biti podoben (tu recimo filmu zelo
pripomore dejstvo, da je režiser ostal George Miller), a brez konstantnega
omogočanja novih opcij, bo film na koncu zgolj še ena Policijska akademija. In
s tega vidika si film zasluži vse pohvale. Stiskam pesti, da ne bo utonil v
oblivion.
* *
*
Prvi prispevek v
rubriki Diskurzija filmska je plod številnih kreganj v sklopu Sajfaj kvarta in
odgovor na številne že spisane kritiške prispevke o filmu Mad Max: Fury Road.
V branje priporočamo predvsem A
real Men's Rights Activist's review in Stabat
mater še vedno malo Furiosa.
'Diskurzija filmska: Mad Max: Fury Road' je filmska kritika avstralskega akcijskega filma Georga Millerja: 'Mad Max: Fury Road'.
OdgovoriIzbrišiDrisky Bare-ass-ovsky, Naughtius Maximus.