Arena se odpre. Občinstvo sede na prosta sedišča in čeblja
do pričetka spektakla. Fantiči za pičle šilinge počistijo pesek, ki je ostal
razmetan od prejšnjega dvoboja. Napovedovalec s fanfarami za background oznani
tragedijo, ki se ima pripetiti: »Zbrana javnost, pred vas ponovno stopata
junaka, ki sta se odločila svoje ime zapisati v neskončnost!« Bučen aplavz.
Kokice letijo na vse strani. »Naše poslanstvo je, da se nahranimo z živim,
utripajočim tkivom posameznikov, prostovoljcev! Red hoče žrtve, mi žrtvujemo!
Red hoče trpljenje, mi trpinčimo! Red hoče ponižanje, mi ponižujemo!« Ploskanju
sledi nekontrolirano dretje. Največji privrženci nomenklature vriskajo:
»De-mos, de-mos!« Njihov bes hiperbolira v izbijanje zob, lomljenje nosov in
komolčenje prsi. »MI! SMO! JAVNOST!« Vik preglasi grmenje oblakov. »Vreme je
bilo izbrano, Red nam je naklonjen. Nocoj je čas za žetev!«
Bobni se vključijo v udrihanje
obče krvoločnosti po pleksi steklu. Napovedovalec posreduje še zadnjič pred
začetkom spopada: »V tem kotu, predstavljamo, reprezentantko sodobnosti,
pesnico osmih pesniških zbirk in prejemnico številnih domačih in tujih nagrad,
tu je Maja Vidmar!« Njenemu vstopu v Areno metonimičnosti sledijo žvižgi
nasprotne strani tradicionalistov in zdaj že hripavi glasovi podpore mladine.
Pesnica med starčke zabriše svoje podivjane mačke, ki začnejo trgati obraze z
nič hudega slutečih. Enemu od njih celo uspe pregristi skozi vrat nebogljenega
nergača in glava se mu odkotali v sredino koloseja. Svojim podpornikom začne
deliti najnovejšo zbirko Minute prednosti. »Ne daj mu je,« se derejo
pobesneli Filofaksovci, »ne daj mu niti minute!«
»In v drugem kotu, dragi
ljubitelji klasikov, pesnik, ki ne potrebuje nobene predstavitve, prosim za en
velik aplavz, prihaja Guillaume Apollinaire!« Po amfiteatru ponovno završi, a
vriskanje je hitro prekinjeno, ko na plano stopi nerazpoznavni stvor. Muhe
letajo okoli nečesa, kar je nekoč živelo. Drži puško z bajonetom in momlja
nekaj čez Špance. Zdi se, kot da celo kritizira nasprotnico, preden to uspe
občinstvu. »Dame in gospodje, naj se žetev začne!«
Prva runda. TEPEŽ!
Vidmarjevi nemudoma pade mrak na
oči in iz knjige prebere:
Toda neznosno se mi zdi,
da bi nekega dne nenadoma
padla v komo ali smrt
in ti ne bi rekla, ne bi niti
omenila, kako je zdaj.
To bom še napisala.
To pišem zdaj.
Apollinaire ne trzne – kako bi le?
– ledeno hladen navrže:
Poguba veva naju čaka
a ker ljubila bova do takrat
premišljava in je v dlani dlan
kar je povedala ciganka
Napovedovalca vrže s stola: »Pa to je neverjetno! Kdo je
sedaj ta Ciganka? O kakšnih prerokbah je govora?« Publika ne da miru, Maja
Vidmar se ozira in skuša pojasniti, kako sta časovno gledano pesmi usmerjeni
popolnoma drugam, a je nihče ne posluša. Apollinaire se zgolj hahlja v
zadovoljstvu. Napetost prekine zvočnik.
Druga runda. TEPEŽ!
Apollinaire, zaverovan sam vase,
sprejme pobudo Vidmarjeve, ki čaka na njegovo prvo potezo. Navrže kar s svojim
največjim orožjem, ki bi lahko bilo prepovedano – s pesmijo Dežuje.
D
e
ž
u
j
e
j
o
g
l
a
s
o
v
i
ž
e
n
a
k
o
d
a
s
o
u
m
r
l
e
c
e
l
o
v
s
p
o
m
i
n
u
Publike se ne da več kontrolirati.
Padejo v trans in to tako zgodaj v dvoboju. Zunaj ponovno zagrmi. Zdi se, da je
stari klasik popolnoma uskladil vsebino s formo. Privrženci Maje Vidmar psujejo
nekaj v smislu: »Bah, larpurlartizem!« Ona odvrne z Volkovi:
Pred jutrom
smo poklali
čredo, a pojedli
nismo ničesar.
Ti poznaš to tiho
jutro, zato kadiš na
balkonu in za vrati
utiraš isto sled.
Med občinstvo se prikrade tišina.
Sliši se le norenje kapelj nevihte po strehi. Nenadoma se nekdo opogumi: »Uuu,
BURN!« Kamenček sproži plaz vpitja in pesti. Green Dragonsi prižgejo bakle.
Napovedovalec pride do glasu: »Pa to je nezaslišano! Brutalno! Kaj se ima še
zgoditi danes, dame in gospodje?! Kakšna kajla! Kakšna kajla pod pasom!«
Tretja runda. TEPEŽ!
Tokrat je spet Vidmarjeva tista, ki napade prva:
ista tanka vrv
lebdi v vetru
od tu do kdovekam,
nevidna, če
se v soncu ne
zasveti njen
profil.
»Ooooo!« se opogumi nekdo v občinstvu, ki ne vzdrži
suspenza, ostali ga z glasnim Š ustavijo. Apollinaire pogleda v svoj del
publike in se odkašlja:
Poznam ljudi različne sorte
ki svoji usodi niso kos
kot mrtvo listje neodločne
pepel neživ jim je oko
in srca treskajo kot polkne
»Pa to je najbolj krvoločen boj, kar smo jih kadar koli
imeli v … « začne z dretjem napovedovalec, hitro z njim potegne celotno krdelo,
»ARENI METONIMIČNOSTI!« Najizkušenejši na plano povlečejo nože. Nasprotni
strani navijačev se zaletita ena v drugo in na pesek arene začnejo padati
prebavila. Tla bodo zopet plodna, zemlja bo bogato rodila. Žetev se je resnično
začela.
Četrta runda. TEPEŽ!
Utrgal vejico sem vresja
le spomni se jesen umira
ne bova več se videla
vonjava časov cvetek vresja
a vedi čakam te še zmerom
Apollinairov glas komaj prodre skozi krike ranjencev.
Ansambel še enkrat začne udrihati po bobnih, da bi preglasil rajanje in
Vidmarjevi dal priložnost za repliko:
Ko poblisne ostra
beseda nikoli,
se v trebuhu
premakne vsaka
odsekana stvar.
V grlu grgra
občutek, da boš,
če enkrat začneš,
jokala večno.
Občutek ne
laže – mogoče
ne večno, a gotovo
do konca valov.
Zdi se, kot da le še pesnika spremljata svoj dvoboj. Raja
se cufa na koščke. Oglodane kosti letijo v sredo arene, zarijejo se v mivko med
ostrimi pogledi obeh mojstrov jezika. Napovedovalec tonskemu mojstru razlaga,
da ne sliši, kaj si mečeta v obraz, stric iz ozadja razglasi:
Finalna runda. TEPEŽ!
Pridi noč
Začne Apollinaire, Arena metonimičnosti se zatrese, da
zaledeni kri vsem gledalcem, ki se mlatijo med sedišči. Streha začne razpadati.
Skale neusmiljeno grmijo proti tlom. Maja Vidmar se skrije pod obok hodnika, od
koder je prišla.
udarjaj ura
Nevihtni dež razmoči pesek na sredi arene. Večkrat glasno
zagrmi in poblisne čez nebesni obok, da pesnikov obraz osvetli v vsej bledi
grozi, ki jo izraža.
dnevi grejo
Skozi razpokan beton zabrije veter, dvigne mivko in jo
ponese naravnost skozi kosti večnega klasika. Ne da se motiti. Iz zemlje dvigne
vsa trupla, ki so jih tekom desetletij zakopali vanjo v zameno za dobro letino.
Zombci se spravijo nad občinstvo, vsaj kar je ostalo od njega, ta pa se začne
dreti še bolj histerično.
jaz sem tukaj
Pesnik zaključi in se v vsej božanskosti odpravi do svoje
nasprotnice. Razpre prsni koš in čaka na njen odgovor. Glasovi z občinstva so
vse manj številni in ne parajo več ušes. Skoraj bi lahko rekli, da sta junaka
ostala sama. Vidmarjeva se dvigne na noge, odpre knjižico in prebere:
Brezčasje brni –
Razmršena harfa.
Moja sproščena tišina
Je napetost tvojega
»Prisluškovanja,« zaključita skupaj. Njen začuden
pogled prekine njegov glas: »Moj svet je neomejen, toda moja vrnitev je
neomajna.« S temi verzi prične razpadati v pepel, dokler za njim ne ostane
le še kup raztrganih cunj. Maja Vidmar jih pobere in odnese v sredino arene.
Nemrtvi se zgrudijo kakor hitro so vstali. Preostali živi iz sekte mladopoetov
dvignejo bučen aplavz. Nasprotna stran zaploska manj prepričljivo, a s
spoštovanjem vseeno. Napovedovalec si obriše solze: »Dame in gospodje … žetev
je uspela!«
Nadaljuje. »Po protokolu imajo zadnjo besedo literarni
kritiki,« vsi zbrani začnejo žvižgati in nergati, »prisluhnimo, kaj imajo
povedati.«
Kritiki pošljejo svojega predstavnika na sredo arene.
Pograbi mikrofon in razglasi: »Čestitamo zmagovalki današnjega smrtonosnega
dvoboja, Maji Vidmar. Njena virtuoznost spreminjanja preprostih besed v
kompleksne občutke je danes poskrbela, da še lep čas ne bomo stradali poezije.
Iskanje vzorcev intimnih počutij v vsakodnevnih, skoraj mondenih pojavih je
nekaj, kar se pravzaprav dogaja vsem, a se tega ne zavedamo, počutja nas
preprosto prevzamejo. Prevzamejo do molka, pravzaprav. Kot ona v svoji poeziji
tako izpostavljeno tudi sami drug drugega poimenujemo z živalskimi samostalniki,
čeprav nam morda ni čisto jasno, zakaj točno tako in ne drugače. Maja Vidmar
nam postavi ogledalo in iskreno pove, zakaj. Katere so tiste drobne razlike, ki
naredijo na koncu popolnoma drugačno sliko, drugačne vtise, drugačna počutja.
Zato je ta poezija tako čarobna, ker je ne le … «
Skozi kritika prileti sulica, da se pri priči zgrudi po
tleh. Molk prekine nekdo iz občinstva: »Fakof! Nove literarne kritike!« Ostali
pritegnejo: »De-mos, de-mos!«
'Myrtyl kymbyt: Maja Vidmar in Guillaume Apollinaire' je literarna kritika pesniške zbirke Maje Vidmar: 'Minute prednosti'.
OdgovoriIzbrišiNaughtius Maximus.