Vrata so se zaloputnila za možmi postave, ki so v sterilno
belo sobo privlekli Škrjančevega Toneta, hudo premikastenega, kot se za
policijo tudi spodobi. Kljub jezi, ki bi ga lahko upravičeno prevzela, je ostal
miren in bil pripravljen sodelovati: »Mi je zdaj dovoljeno izvedeti, zakaj sem
tu, gospoda?«
»Najprej boš podpisal te papirje in se zaobvezal … «
»Razumem,« jih je prekinil pesnik, »ničesar zlega mi niste
storili in kar koli se dogovorimo, ostane v tej sobi.«
»Fanta je srečala pamet. Morda ne bi bil tu, če bi se
rokoval z njo, ko si pisal Sladke pogačice.«
Predali so mu z drobnim tiskom popisan list, kamor je
pristavil datum in nečitljive čačke, nato pa se je zazrl v ledene oči treh petard,
ki so bile tik pred eksplozijo: »Sedaj pa, ko so formalnosti za nami, kakšno
konkretno, prosim.«
Ko mu je prva konkretna priletela okoli ušes, se je
zavedel, kako nespametno se je v pravni državi pogovarjati v metaforah. Dva od
taplavih sta mu še malo pobarvala obraz, tretji pa je iz žepa povlekel nov
sveženj papirjev in začel brati: »G. Škrjanec, obtoženi ste številnih kršitev
Zakonika neopoezije, ki ga je predlagal najvišji organ LURS-a,
Vrhovni svet BMRS (Bare-ass-ovsky,
Maximus, Rosomah,
Sadež),
ureja pa zdrav način pisanja te najlepše, prešernovske, obrti. Ker ste sami
umetniki v preteklosti preko številnih kanalov dokazovali, kako si umetnost
zasluži mesto nad vsemi organizacijami sveta, je bilo sklenjeno, da se novi
zakonik nad vami izvršuje brez potrebne odobritve katerega koli državnega
organa. Ali zanikate obtožbe?«
»Verjetno ne, čeprav moram priznati, da še vedno ne vem, o
čem konkretno je govora.«
BUM. Nekaj konkretnih kasneje je tisti izmed trojice, ki
je znal brati, nadaljeval: »V vseh primerih kršitev gre za splošno obtožbo
pisanja vzvišene poezije, arhaičnega sindroma pesnika, ki se postavlja nad
družbo in se predstavlja kot njena elita in izrablja besedne zveze, ki zgolj
lovijo oz. potencirajo t. i. osovraženi in pretenciozni cool količnik v namene
samopropagande. To zanikate?«
»Seveda zanikam, že sama besedna zveza Sladke pogačice
menda nakazuje … «
»Tišina,« ga je neusmiljeno prekinil kifelj, »bodimo bolj
konkretni.« BUM. »Hvala, kolega, bodimo torej bolj konkretni. Obtožba leti na
vaš poskus pisanja pornografske poezije. Vam je kaj bolj jasno, na kaj se
sklicujemo?«
»Niti približno.« BUM.
»Res ne?«
»Res ne.« BUM
»Torej zanikate, da v pesmi Kseroks, kjer zapišete
verze:
Pogreznjen v fotelj skozi okno opazujem to,
kar danes imenujem džungla. Če ne bo
nikogar drugega, bodo zalegle tudi ptice.
Potem bo to pač takšna džungla. Ptičja.
Ves čas ponavljam: luknja, luknja, luknja.
Želite zbuditi pozornost Lobija z navezovanjem na
standardizirano podobo cock-foresta – gozda tičev in analnih odprtih – subtilno
imenovanih zgolj 'luknja'?«
»Seveda zanikam. Po vaše torej z nekimi plehkimi
metaforami združujem oba konca gejevskega spolnega odnosa za hitro
priljubljenost pripadnikov LGBT skupnosti? To je absurdno. Izrabljati nekakšne diznijevske
postopke ščegetanja človekovih seksualnih senzorjev za promocijo poetike se zdi
dokaj jalovo početje. Kako naj pesnik sploh upa, da bo eden od petih ljudi, ki
bo sploh prebral njegovo zbirko, nimfoman – z zelo specifičnimi fetiši, če smo
že pri tem?«
»Tišina! Kolega, prosim.« BUM. »Hvala. Če prav razumem,
zanikate torej tudi, da v pesmi Vedno lepota verzi:
Neka ženska
globoko nagnjena
skozi okno nastavlja
govorijo o … «
»Prosim, nehajte.«
» … da čez nekaj strani v pesmi Kruh in voda z
verzi:
Danes bi si zaželel,
da me čvrsto in brez
vsakih pomislekov
objameš s svojima
nogama. Okoli vratu
hočete celemu svetu dopovedati, da obvladate bizarne
kamasutrske pozicije … «
»Blage nimam, Kamasutre nisem še nikoli odprl.«
»Še huje, torej, porniče obvladate navkljub neprebiranju
indijskih mojstrov.«
»Vam, gospodje, spolnost vse preveč hodi po glavi.«
»Kolega, eno konkretno, prosim.« BUM. »Hvala. Meni, gospod
Škrjanec, spolnost sploh ne hodi po glavi. Lahko se o tem pozanimate pri moji
ženi, vam bo takoj potrdila moje besede.«
»Opažam, da se obsodbi ne bom mogel izogniti. Lahko vsaj
vidim zakonsko podlago, po kateri me velecenjeni Vrhovni svet obsoja te
blasfemičnosti?«
»Videti je iz strogo zaupnih razlogov ne morete, lahko pa
vam člene zakonika preberem.«
»To bi bilo skrajno dobrodošlo.«
»2. odstavek člena o Razkroju poezije pravi:
in potem pride
ena o ljubezni
iz spoznanja
vedno pride
poezija iz spoznanja
in pravi
podtekst pravi
pravi podtekst pravi
zapustil si me in majhnega tiča imaš
zapustil si me ker imaš premajhnega tiča za mojo
ogromno
užaljenost
se vam sploh sanja, kaj ta člen odreja?«
»Niti najmanjše ideje nimam.«
»Kolega.«
»Eno konkretno, prosim?« BUM.
»Veseli me, da sodelujete. Še eno konkretno za bistrega
poeta.« BUM. »Ne bom vam jaz solil pameti o poeziji, gospod Škrjanec, pustil
bom, da vam zadeve obrazloži sam Vrhovni svet. Kolega, prosim pokličita
modroste v sobo.«
Policista, z že čisto oteklimi členki na pesteh, sta
odprla vrata sterilne sobe in odšla za vedno. Tišina je prepojila prostor, da
je obema možakoma postalo precej mučno gledati drug drugega v obraz. Nato je
vstopila četverica jezdecev in če je to sploh bilo možno, je postalo v sobi še
bolj mračno.Trobente in pečati in to. Fantje so odslovili gobčnega oficirja in zasedli
stole za mizo. Razdelili so si papirologijo, ki je popisovala pesnikove zločine
in po kratkem predstavitvenem uvodu je spregovoril dr. Drisky, njihov vodja:
»Kolega Rosomah, prosim, recitirajte o Intelektualni
poeziji, prosim vas.«
Jezdeci so si izmenjaje predajali besedo, citirali Zakonik
in kazali na Škrjančeve verze. O tem, kako se nič ne dogaja in je vse skupaj
eno samo navajanje informacij večno izvzetega subjekta. O revolucijah in
živalskem komunizmu, ki obuja neko na praznini utemeljeno nostalgijo. O zeleni
barvi- O verzih »Globoko zarežem / z jezikom. / Večer prihaja počasi. / Ženske
se slačijo,« (Vrana). O cigaretah. O Irski in Toskani in Copacabani in
geografiji.
»Smem prekiniti, svetniki? Če prav razumem, bom –
neizbežno – kaznovan, ker očitno pišem prav tisto, kar vam ni všeč?«
»Prosim?« se je iz zanesenosti zdrznil Gozdni Sadež, »ah,
ja, Sladke pogačice. Pravzaprav, gospod pesnik, smete svobodno oditi.«
»Kako?«
»Takole, po trohejsko, adieu.«
»Ne razumem.«
»Ni česa razumeti. Pustite nas za kakšno urico, da
modrujemo, potem bomo vsi srečni in mirna Bosna.«
»Niste resni.«
»Seveda nismo. Toda tako je. Vam reklama, da ste ogrozili
samo oblast, nam opravičilo, da vlečemo plačilo, oblasti pa izgovor pred
javnostjo, da poezijo hkrati podpira in razume. Volk sit, kozli celi.«
»Ne, ne, ne, to ni mogoče.«
»Seveda je mogoče. Kaj mislite, da počnemo ves ta čas? Nič
in hkrati vse. S tem, ko smo obesili kopico grehov na vaše besede, smo
legitimirali tako poezijo kot kritiko pred očmi vseh 99-ih procentov, ki že
dolgo ne razume, kaj piše v slonokoščenih knjižicah brez detektivov in
BDSM-ja.«
»Mnogo raje sem vas imel, dokler so me tepli zavoljo mojih
prekoračitev vaših brezsmiselnih meril.«
»Jasno, kako ne? Toda ne nam zdaj trditi, da se vam ni sanjalo,
kako literarna kritika zgolj kopico intelektualizmov trpa v napihnjene
sestavke, z namenom zamaskirati dejstvo, da sama v resnici ne razume
literature. To je vendar popoln, lahko bi rekli literarni, konstrukt. Kakšni
kriteriji nekaj. Če bi imeli kakšne kriterije, ne bi kritizirali.«
Pesnik je razočarano vstal in še zadnjič ošinil kvartet s
pogledom: »Če bi bil malo mlajši, bi vam vsem prisolil eno krepko.«
»In če bi bili mi malo starejši, bi s spoštovanjem
nastavili lica. Zdaj pa prosim, pustite nas delati. Bo še kateri od modrih
pomislil, da se borimo za isto stvar.«
Vrata so se odprla in če so besede priletele na pravo
mesto, nihče ne more biti prepričan, kaj naj si misli.
'Myrtyl kymbyt: Tone Škrjanec in predlog Zakonika neopoezije' je literarna kritika pesniške zbirke Toneta Škrjanca: 'Sladke pogačice'.
OdgovoriIzbrišiNaughtius Maximus.