Odgovor na to vprašanje je za mojo
skupino prijateljev – po ogledu filma Star Wars leta 1977, okoli osmega
leta starosti, potem Night of the Living Dead in vseh slasher filmov iz
osemdesetih, ko so na naših TVjih pognali videokasetarji, in The Road
Warrior leta 1981 – določil naše usode.
Vem, bilo je na tisoče členitev
pop subkulture: stripi, video igrice, grozljivke, heavy metal, znanstvena
fantastika, Dungeons and Dragons. In še na stotine drugih kategorij
obstaja. Lahko jih prikažem z osnovnošolsko skico prekrivajočih se množic:
banja osamljenih mehurčkov. Izgoreli metalci so vanjo prispeli z Dungeons
and Dragons, morda malo z glamom, precej verjetno pa tudi z grozljivkami.
Težki stripofili so pogosto kasneje v življenju postali filmski snobi (v
adolescenci so svoj čas zapravljali ob branju snemalnih knjig). Celo šport
friki[1],
s svojimi brezkončnimi, eksotičnimi statistikami tekem, so se prekrili z
metalom in, ja, mogoče s stripi.
Ampak zame in za moj krog
prijateljev iz srednje šole, se je vse končalo pri zombijih, raketah
in puščobah. To so bile tri poti iz veže adolescence, ki so vse vodile v
temačen, odmevajoč hodnik. Koridorji so se zvijali in prepletali kot vijačnice
DNK. Morda so bile te poti grobe slike naših dednih zapisov, s katerimi smo se
rodili, ki so nam pomagale pri izbiri enega izmed hodnikov.
Poskusil bom razložiti vse tri
subskupine (in verjetno mi ne bo uspelo). Potem bom ugotovil, kam sem prišel po
svoji poti, ko so se karte enkrat razdelile. Mislim, da je to poglavje bolj
zame kot za vas.
Vsaka od teh kategorij predstavlja
drugačne poglede na skupno najstniško izkušnjo, ko nismo dobro razumeli, kako
svet družbeno ali ekonomsko deluje. Zgodnji izobčenci, kot sem bil jaz, smo
zamujali s seksom in karierami. Če smo že našli svojo poklicanost, je običajno
vsebovala risanje, pisanje ali nekaj podobno kreativnega. Delo, ki se ga
opravlja doma in ponavadi v osami. Izkušnje iz resničnega sveta, ki jih bomo
potrebovali kot pisatelji, umetniki ali režiserji, bodo prišle kasneje. Takrat
ko bomo morali najti dejansko službo, da nas bo finančno podpirala pri
bilokateri kreativni stvari, ki si jo želimo opravljati.
Do takrat pa mora vse, kar
ustvarimo, vsebovati posploševanje, odhod iz ali uničenje
sveta v katerem živimo.
Zombiji
posplošujejo. Sveta sicer ne razumejo nič bolje kot rakete ali puščobe,
so jim pa res všeč hiše in avtoceste. Vsaka zombi zgodba v temeljih
govori o porušenem redu, sama infrastruktura pa ostaja nedotaknjena. Lahko
gori, ja. In seveda je zelo zabavno, če se avtobus zaleti v izložbo diskonta,
medtem ko voznika cefra na koščke nenadno zombificiran potnik. Ampak svet, vsaj
na videz, preživi. Sčasoma bo morda postala puščoba (bolj napredni zombiji začnejo
svoje zgodbe daleč v prihodnosti, kjer je svet že puščoba), ampak zaenkrat
ostaja mikrokozmos arhetipov, ki se borijo za preživetje proti hordam neživih.
Običajno je ta mala skupina sestavljena iz tipov, ki jih je najstnik srečal v
svoji kratki eksistenci: heroj, nedosegljiva lepotička, vedno glasni kreten in
piflar, ki ve, kaj se dogaja. Ujemajoč z razburkanim smislom za maščevanje
čudaškega najstnika in s sovraštvom do samega sebe, vedno glasni kreten in
piflar pogosto umreta.
Pogosto, a ne najpogosteje. Ker zombiji
nadaljujejo svojo pot v grozljive, gotske, slasher filme, nekateri v punk rock
in večina v metal, so ponavadi najbolj nihilistični od vseh treh skupin. Tako
se večina zombi filmov, vštevši klasiko Night of the Living Dead,
konča izključno s pobitimi liki.
Moj prijatelj iz srednje šole,
bolj mimoidoči znanec, če prav pomislim, je bil težek zombi, preden se
je tega sploh zavedel. Gojil je neomajno ljubezen do čudnega in izobčenega ter
tih, absoluten gnus do izmuzljivega in lažnega. Vse ljudi je tudi razvrstil v
ti dve kategoriji z mogoče tremi podkategorijami za vsako (fizično čuden,
mentalno čuden, športno izmuzljiv, republikansko izmuzljiv … saj dojamete
foro).
Čez leta, ko sem se že preselil v
Los Angeles, mi je poslal scenarij, ki ga je bil napisal. Ni bil slab poizkus.
Tudi odličen ne. Na neki točki v scenariju, eden izmed likov porine zombija z
ladje. Ta se sprva upira, se poskuša obdržati na površini, in potem potone.
Nedolžno sem ga vprašal: »Nikoli
mi ni bilo jasno: bi zombija motilo, če bi potonil pod vodo ali ne? Če ne
dihajo, bi se sploh zavedali situacije?«
To je bil njegov dobesedni
odgovor: »For your information, zombiji lahko živijo pod vodo, samo ni jim
všeč!«
To je bil zombi, ki je že
davno pred tem prevzel zombijevski pogled na svet. Vidimo jih lahko
povsod: zavijajo z očmi pred rock klubi, češ kako beden je bil bend, zmigujejo
z glavo, ko berejo časopis v kavarni, v očeh jim sveti zamera pod pisarniško
svetlobo. Zombiji ne morejo verjeti, koliko energije potrošimo za cilje,
ki niso povezani s hranjenjem.
Night of the Living Dead (in
večina zombijevskih filmov) govori o zombijih, ki spreminjajo svet v
puščobo, v svet živih pa jih je pripeljalo sevanje iz rakete, ki je trčila v
Zemljo.
Rakete odhajajo.
Za njih ni ohranjene infrastrukture. Sploh ni Zemlje, pika. Ta bi namreč še
vedno pomenila obstoj ljudi.
Boljše, kot samo oditi s sveta, je
ustvariti novega in se odločiti, kako bitja (oz. humanoidni vesoljci) v njem
delujejo. Tudi v tej puščobi se rakete zavejo, da je lažje zgraditi svet
in njegovo zgodovino ali še bolje: si izbrati omejeno število navad in
ritualov, ki jih bodo obdržali, ker ustrezajo zgodbi, kot začeti ex nihilo.
Vsak otrok raketa, ki sem ga poznal, zdaj dela z računalniki. Do njih so
prišli preko New wave, post punk, video igric in znanstvene fantastike. Zakaj
se truditi z branjem zapletenih obraznih znamenj in čustvenih signalov, če pa
obstaja ogromen, sicer dokončen, zemljevid matične plošče, ki ga lahko
upravljaš sam?
Ker pa so rakete, nam radi
kar najpodrobneje opišejo rakete, ki letijo med temi svetovi. »Laserski topovi«
prevzamejo funkcijo dialoga, »odbijajoči ščiti« so čustveni odzivi in
»nadsvetlobna hitrost« je osnova fabule. Prva scena iz Star Wars, z
miceno, izmuzljivo raketo upornikov in potem masivno cesarsko zvezdno
uničevalko, ki se valita preko ekrana, je permanentno zapečatila generacijo raket
v njihova izolirana, deloma utišana življenja. Rakete imajo v svojih
hodnikih najmočnejšo gravitacijo, ki jih učinkovito vleče navzdol po njihovem
hladnem koridorju romantičnega vakuuma. Lep del mojih kolegov je v svojih
telesih, lobanjah in duši postal kup raket, ki se posnemajoče gibljejo
po površju sveta, manevrirajoč skozi lastno življenje. Vsi so vključili
odbijajoče ščite.
Je pa za rakete
najverjetneje, da se bodo vendarle poročili in imeli otroke. Svoje hiše
obravnavajo kot vesoljska plovila, ki so pristala na Zemlji, njihovi partnerji
in otroci pa so sopotniki. To prav tako pomeni, da so rakete zelo dobri
starši: vedno imajo pri sebi prvo pomoč, seznam najuporabnejših telefonskih
številk, zalogo mazil, painkillerjev in ustekleničene vode. Oba mulca, s
katerima sem v otroštvu sestavljal rakete iz legic, sta najboljša očeta na
svetu, kar jih poznam. Dober kapitan ve, kako ravnati s svojo ekipo.
Darth Vader je, v bistvu, zombi, rojen v puščobi, ki dela na
raketi.
Puščobe
uničujejo. Zaradi sveta so zmedeni, čeprav so nad njim tudi navdušeni. Zato jih
ideja, da bi s samozadostno raketo odleteli stran, ne glede na to, kako ljubeče
jo opišeš oz. katere čute nam prebudi[2],
spominja na navaden beg. Jih pa vljudnost tega sveta (večina puščob
prihaja iz predmestij) straši prav toliko kot hlad vesolja. Vesoljci sicer so
zanimivi in zombiji preživele ljudi pripeljejo skupaj, a puščobam nobena
od teh idej ni všeč.
Rešitev? Puščoba. Po nuklearni vojni, po meteorju ali pa
preprosto po milijonih let, gre za popoln okoliš za galop puščobove
domišljije. Puščobo naseljujejo ljudje ali včasih, za spremembo, mutanti,
izrastki ljudi. Mutanti, glavni prebivalci postapokaliptičnih okolij, so jim
blizu. So variacije pobesnele človeške vrste. Ali ni res, da se nekateri
najstniki točno tako počutijo? Mutanti prinašajo udobje. Ni potrebe po
ugotavljanju vesoljske biologije ali eksotične kulture in religije. Če že kaj,
bodo imeli mutanti čudaške mentalne sposobnosti in prakticirali kanibalizem.
Heroji so nemutirani ljudje, ki tavajo preko puščave (vedno, čudno, oblečeni v
usnje ali razparane jopiče. Otroci iz predmestij so namreč navajeni na klime,
tako da se šele kasneje v življenju naučijo prednosti tekstila, ki diha) in s
seboj nosijo vse, kar potrebujejo. Puščobe so mojstri polnjenja mošenj,
ruzakov in žepov. Kadarkoli je mogoče pričakovati, da bo puščoba
pograbil, kar je na dosegu, in odtaval proti horizontu.
Puščobe skoraj vedno zapadejo v punk rock in znanstveno fantastiko.
Za njih je najverjetneje, da pišejo dnevnike in so ponavadi prvi, ki dobijo
ponižujočo službo. Če bi imela puščoba svojo tarot karto, bi bil zraven
pripet račun.
Paradoksalno so ravno puščobe najbolj upajoči in
sentimentalni. Četudi uničujejo svet, kot ga poznamo, proizvajajo zgodbe, v
katerih jedro človeštva, bodisi v dejanskem številu preživelih bodisi v zavesti
osamljenega heroja, preživi in zmore dlje. Puščobe, na fakultetah,
obožujejo Becketta.
Pošast v filmu Alien odkrijejo na raketi, ki je
strmoglavila v puščobi in se reproducira s spremenjanjem svojih žrtev v
zombijevske inkubatorje za vesoljce.
Leatherface, Michael Myers, Jason Voorhees, Pinhead in
Freddy Krueger so v bistvu zombiji, ki bi radi svet spremenili v puščobo. Jason
in Pinhead se oba na eni točki v filmu znajdeta na raketi.
Filmi Matrix govorijo o heroju, Neu, ki se ne zaveda,
da je zombi, in ne ve, da živi v puščobi, dokler ga Morpheus ne dezombificira
in pripelje na raketo.
Vsak najstniški odpadnik, ki zasleduje kreativno kariero,
ima že od samega začetka v sebi zombijevsko, raketno ali
puščobno umetniško delo.
Če sedaj pogledam nazaj, mi postane jasno, da sem puščoba.
Veliko komikov je puščob. Kaj pa je stand-up komedija drugega kot
izolacija specifičnih delov kulture ali človeštva in njihov prikaz v širšem
kontekstu pod ukrivljenim zornim kotom, da izsiliš malo smeha. Oz., v širšem
smislu, označevanje velike količine stvari, imenovanih kultura ali družba, za
smeti po enkratni uporabi. Poleg tega komiki potujejo. Tavamo preko pokrajin,
iščemo postojanke s poceni pijačo, čipsom in publiko, da vsilimo svojo obrt.
Presenečen sem, da ne nosimo upedenane šibrovke ob boku.
Zombijevska, raketna ali puščobna
umetniška dela se oblikujejo v začetkih pubertete: mrki, low-budget film o
neživih, epopejska vesoljna opera ali zadnja bitka za civilizacijo v
razbrazdani pušči, kjer bo usodo človeštva odločil strel iz puške ali
samostrela.
Izkazalo se je, da v meni zorita dve puščobni umetniški
deli in obe sem napisal v prvem letniku srednje šole. Prva se je imenovala The
Shadow Dogs, ki sem jo mislil izdati v mehki vezavi kot kak roman Stephena
Kinga[3].
Dogajala se je, ne hecam se, v prihodnosti, kjer so mutirani psi prevzeli
nadzor nad svetom. No, bili so bolj visoki ljudje s pasjimi glavami. Heroj, ne
spomnim se njegovega imena, je taval preko puščobe s kulsko zapestno pištolo in
še eno pištolo ob boku, ki sem jo ukradel iz filma Blade Runner, za
katerega še vedno mislim, da ima eno najbolj zakon filmskih pištol.
Mimogrede zakaj heroji vedno tavajo po puščobi? Ne bi
imel vsaj načrta, da boš šel nekam, kjer sta voda in hrana, preden bi se
odpravil pohajkovat? Tudi puščavski nomadi ne tavajo zmedeno naokrog s praznim
domnevanjem, da bodo našli oazo, tik preden vsi popadajo od žeje. Se pač dobro
sliši? Tavati po puščobi? Verjetno se »Iti po dobro premišljeni poti, ki vodi k
namenjenemu cilju po puščobi« ne sliši dovolj vznemirljivo za film.
Kakorkoli že, The Shadow Dogs. Prvih osemdeset strani
romana sem porabil, da sem glavnega junaka opremil z orožjem. Ne hecam se,
sprva je imel nož in puško, ki jo je moral ročno nabijati, dokler ni pobil
nekaj ljudi in si od njih nagrabil dovolj konzerv hrane, da jih je lahko
zamenjal za zapestno in Blade Runner pištolo. Ko sem ugotovil, da si ne
morem več izmisliti bolj kulskega orožja zanj, sem izgubil ves interes za
pisanje knjige.
Drugi puščobni umetnini sem dal naslov Cholly
Victor and the Wasteland Blues. Pisal sem jo po presledkih in jo imel namen
pretvoriti v masoven grafični roman. Cholly Victor je bil
skorajbrezzgodbovni popis vseh stvari, s katerimi sem bil v tistem obdobju
obseden. The Road Warrior, El Topo, Eraserhead, Richard
Corben, strah pred nuklearno vojno in špageti vesterni. O, Bog, kakšno sranje
je to bilo. Ampak sem ga vsaj spravil iz sebe. Konča se tako, da heroj, Cholly,
vihteč šibrovko, po puščobi tavajoč mrhovinar, premaga mutanta, robotsko odrto
jagnje vojskovodjo, in potem nadaljuje pot po prerešetani avtocesti proti
mitski zahodni obali[4].
Moje lastno življenje ni prišlo niti blizu zmage nad
robotskim vojskovodjo in odhodom proti zahodni obali. V resničnem svetu sem
imel dovolj zbijanja šal pred zombiji v lokalnih klubih za komike.
Preselil sem se v San Francisco. Z rabljeno Jetto, ne z raketo. In
vožnja skozi osrčje države ni bilo nikakršno tavanje po puščobi,
čeprav sem skozi Utah dobil sličen občutek.
[1] Ki jih ne gre zamenjati z mačoti ali atleti:
razlika, ki jo je lepo izpostavila Sara Vowell v Take the Cannoli,
knjigi, vredni vašega časa.
[2] Raketa v Battle Beyond the Stars ima ogromne
joške in ženski glas!
[3] Stephen King, prvi pisatelj, ki je lahko spojil
popolnoma občuteno, vsakdanje življenje, s kozmično grozo, je kasneje izdal
serijo Temni stolpi, veliko puščobno epsko pripoved, ki je skupaj
povezala večino njegovih romanov iz »resničnega« življenja. Prepričan sem, da
je dobil idejo za takšno serijo v srednji šoli. Če je ni, ga prosim, če lahko
laže o tem, da podpre mojo tezo. Hvala, Steve!
[4] Cormac McCarthy je res dobil Pulitzerja s svojo The
Road, ki govori o očetu in sinu, ki se prebijata proti mitski obali po
nepojasnjeni globalni kataklizmi. Ampak, ali je Cormacov heroj imel aljaškega
medveda s štirimi rokami in pasom za amunicijo za pomočnika? Točno tako.
'Zombi, raketa, puščoba' je prevod poglavja 'Zombie Spaceship Wasteland' iz knjige z istim naslovom stand-up komika, pisca in igralca Pattona Oswalta.
OdgovoriIzbrišiZ vsem spoštovanjem, Naughtius Maximus.
V oktobrski številki Globala (2013) je na 47. strani v članku 'Slovo od interneta' Baratunda Thurstona (Fast Company) omenjena knjiga Pattona Oswalta 'Zombie Spaceship Wasteland'. Prevajalec se jo je odločil prevesti kot 'Mrtvilo zombijevske vesoljske ladje'. Pododdelek za literaturo in tekoči dušik TFF12 spodbuja vsakršno debato oz. razmislek o bolj smiselnem prevodu naslova knjige, upoštevaje zgoraj objavljeni prevod Naughtiusa Maximusa.
OdgovoriIzbriši