Postavitev katerega koli
antičnega dela na oder pomeni veliko odgovornost. Najprej zato, ker je bilo
zaradi časovne oddaljenosti besedilo že velikokrat uprizorjeno in zahteva nov
pristop k obdelavi teksta in drugačne odrske učinke, delovati mora kot popolnoma
nova uprizoritev z lastnim življenjem. Po drugi strani terja od režiserja mnogo
premisleka. Kako globoko bo posegel po prenovitvi teksta, bo močno dramaturško
zarezal vanj, ga bo ohranil, kakšna bo igralčeva govorica, predvsem pa, katero
temo bo (primerno političnemu ozadju) najnatančneje izpostavil. Aktualizacija
je kot del režiserjevega posega v besedilo vedno prisotna in tako posamezno
besedilo pri različnih ustvarjalcih izzveni drugače. Zato so antične
uprizoritve še vedno tako privlačne, a so bili moji občutki po ogledu Medeje,
najnovejše uprizoritve ljubljanske Drame v režiji Mete Hočevar, precej
zadržani.
Režiserka, ki je hkrati tudi
scenografka uprizoritve, nas v enem izmed ključnih antičnih dramskih del
postavi pred preprosto, a minimalistično zgrajeno sceno, sestavljeno iz portala
z dvignjenim malim odrom v ozadju in stola v sprednjem delu odra, s tem pa daje
gledalcu vtis, da bo celotna uprizoritev ena sama velika tragična izpoved, kar
se nato res zgodi. Zgolj uro in deset minut trajajoča predstava od gledalca
zahteva močno koncentracijo, saj se uprizoritev koncentrira na monolog ene
osebe – Medeje. Slednjo prepričljivo odigra ena glavnih protagonistk dramskega
ansambla, Nataša Barbara Gračner. Ker skozi skoraj celotno igro sedi na stolu,
mora namesto giba uporabiti druga izrazna sredstva. Njena nemoč se tako ne
izrazi preko telesa, pač pa skozi govorne nianse, kot so glasnost, hitrost,
zven, vse to pa so lastnosti, ki jih Nataša Barbara Gračner obvlada. Njen glas
je nizek, zamolkel in poln ekspresivnosti, tako pa več kot primeren za tragično
vlogo, ki jo igralka s prepričljivo koncentracijo pelje do konca. Kar je na nek
način nujno, saj so stranski igralci precej mimobežni, dramaturški rez jim
namreč odvzame kar nekaj pomembnih replik, poleg tega Medeja
z njimi nima neposrednega stika, saj se gibljejo po dvignjenem manjšem odru ali
redkeje na glavnem odru, za njenim hrbtom. Tako fizičnega kontakta med glavno
igralko in stranskimi igralci ni, kar ubije celotno dinamiko predstave in
hkrati povzroči, da stranski igralci ostajajo medli, dialogi med njimi pa
delujejo okorno. Tudi gib stranskih igralcev ni dinamičen, vse je namenoma
podrejeno statiki, a nima pravega učinka.
Pomemben element uprizoritve so
vizualni in zvočni efekti, ki se navadno pojavijo med posameznimi, smiselno
zaokroženimi govornimi etapami glavne igralke in so sestavljeni iz grafične
animacije ter glasbene podlage, ki jo izvajata glasbenika na (nekoliko znižani)
rampi, tako da ju gledalci lahko vidijo, del glasbe pa je tudi posnetek
pevskega zbora učencev osnovne šole. Slednji nadomešča antični zbor, ki bi
lahko imel tudi simbolno konotacijo (npr. glas Medejinih otrok), vendar se zdi,
da za tragedijo to ni najboljša izbira, saj s predstavo ne komunicira najbolje
in ne doseže želenega učinka, lahko bi celo rekli, da deluje kičasto.
Instrumentalna glasba je po drugi strani zelo kvalitetna, gre za sodobno
alternativno elektronsko glasbo, ki jo dopolnjujejo harmonika, bobni, didžeridu
… Zelo močan učinek doseže ob samem vrhu drame, saj namesto glavne igralke
nasilno vskoči v dogajanje in s preglasnim, kaotičnim in neartikuliranim zvokom
izrazi njeno krivdo in razkol. A ko sočasno na oder stopi sel s sporočilom, kaj
se je zgodilo, ga zaradi prehrupne glasbe ne slišimo. Ustvarjalci nam tako
zamolčijo podatek o dogodkih, kar s stilističnega vidika deluje dovršeno, po
drugi strani pa ustvarja zmedo, saj gledalec ostane brez informacije. Učinki,
ki se pojavljajo v uprizoritvi, bi jo morali namreč dopolnjevati in s tem
zapolniti tisto praznino, ki dovoljuje režiserju uporabiti lastne estetske
domislice, slednje pa predstavo naredijo popolno koherentno celoto.
Pri Medeji gledalec takšnega
občutka nima, saj uprizoritev ne diha kot celota. Rešujejo jo predvsem izvrstno
dodelani, natančni prehodi med dejanji in moč glavne igralke, ki ji uspe iz
osrednje junakinje izvleči tisto tragično srž, ki jo Medeja kot lik izžareva.
Vendar to ni dovolj, zaradi minimalistično zastavljene, obrobne funkcije
stranskih igralcev, ki ne pridejo do izraza in nekoliko neustrezne izbire
zvočnih efektov namreč predstava gledalca ne prepriča. Poleg tega propade
veliko pričakovanje, da nam bo režiserka, sicer pionirka moderne scenografije
na Slovenskem in dolgoletni gledališki praktik, ponudila nekaj več.
'V minimalizem odeta tragika' je gledališka kritika uprizoritve Senecove tragedije 'Medeja', v režiji Mete Hočevar v SNG Drama leta 2014.
OdgovoriIzbrišiBacek Jon.