Disclaimer:
za boljše razumevanje prispevka svetujemo branje Pattona Oswalta in njegovega
poglavja z naslovom Zombi,
raketa, puščoba.
Za
lenobe krajša razlaga: pri obdelavi literarnih, filmskih ali igralskih
znanstvenofantastičnih umetnin si pomagamo z razdelitvijo v tri vrste
elementov:
1. rakete
so v neprestanem odhajanju, rešitev vselej vidijo v napredku in iskanju novega
reda,
2. puščobe
v napredku vidijo grožnjo, uničujejo, ostajajo na mestu in se vračajo k
tradiciji,
3. zombiji
zavračajo in aktivno devolvirajo vsakršen družbeni red, zato so grožnja tako
raketam kot puščobam.
* * *
Epidemični
izbruh zombijev bi bil nadvse obvladljiva zadeva, če bi se zgodil kjerkoli
drugje kot v človeški domišljiji. Z razpadajočim mesom živih mrtvecev bi se
najprej pogostili mrhovinarji in potepuški psi, preostale »preživele« bi v
nekaj dneh načeli črvi in zajedavci. Po nekaj tednih bi od velike nočne more
ostali le še roji muh, ki bi obirali poslednje ostanke nekoč premikajočega se
mesa.
To
je navsezadnje tudi razlog, da se le redke zgodbe ukvarjajo z resnejšimi
znanstvenimi razlagami, ki bi pojasnile fascinantno transformacijo iz mrtvega v
živo meso. Naj gre za sevanje, možganske parazite, virusno okužbo ... ni važno.
Zombiji so tu – deal with it.
The
Walking Dead
je v tem oziru zastavljen tako preprosto, kot je le mogoče. Pravila so jasna.
Kogar ugrizne zombi, postane zombi. Kdor umre, postane zombi. Zombija uničiš le
tako, da mu razbiješ glavo. In zombiji so povsod. Igra (tako kot vedno) postane
zabavna šele, ko vanjo vključimo ljudi – besne, obupane, prestrašene in
oborožene. Ko popustijo civilizacijske spone, človečnost zamenja ohranitveni
nagon, namesto premišljenih dejanj nastopijo impulzivne reakcije, odgovornost
za druge pa prevzamejo diktatorji s sociopatskimi težnjami.
V
tem oziru Kirkmanov strip še zdaleč ni edinstven – s problemom konca
civilizacije se ukvarja dobesedno nešteto zgodb, ki zombijev sploh ne
potrebujejo. Spomnimo se na primer Gospodarja muh ali pa Saramagovega Eseja
o slepoti. Pa vendar je Walking Dead z navidezno neznatno spremembo
postavil pomemben prispevek k primerljivim delom; svoje zgodbe nikoli ne
zaključi. Običajno se običajne apokaliptične zgodbe odvijejo v nekaj tednih,
dnevih, neredko celo urah. Štorije v svetu Kirkmanovega stripa pa se vlečejo
skozi leta in trajajo v nedogled. Na koncu ni junaške smrti ali druge
odrešitve, ki bi bralcu ponudila katarzo. Svetu so zavladali živi mrtveci.
Preživeli prežijo na druge preživele v obupanem boju za zadnje ostanke živil in
varna pribežališča. Človeštva ni več. Deal with it.
»We're surrounded by the DEAD. We're among them – and
when we finally give up, we become them! We're living on borrowed time here. Every
minute of our life is a minute we steal from them! You see them out there. You
KNOW that when we die – we become them. You think we hide behind walls to
protect ourselves from the walking dead? Don't you get it? We ARE the walking
dead!«
Zdi
se, da nagovor glavnega junaka perfektno nakaže poanto zombijevskih zgodb
nasploh – hodeči mrtveci niso grizoči stvori tam zunaj, temveč preživeli, ki
jih po nekem čudnem naključju še ni doletela poguba. Tekom štorije spremljamo
obupane poizkuse skupinice teh hodečih mrtvecev, da bi ohranili zadnjo trohico
človečnosti. Že res, da jih to dela simpatične, a zato njihova naloga ni nič
manj nemogoča, saj v svetu zombijev preživelim enostavno ni več mogoče zaupati.
Običajne interakcije niso več mogoče. Z neznancem ne morete več spiti enega
piva; prvič, ker piva ne varijo več, in drugič, ker nikoli ne veste, kaj
neznanec v resnici naklepa. Je morda samo prijazen mimoidoči, ali pa je
oglednik kakšne večje, težko oborožene roparske skupine?
Postavimo
še en primer iz istoimenske računalniške igre: skupina kanibalov vas je z
očitnimi, nepoštenimi nameni zaklenila v klet. Skupaj z vami so še ostali
preživeli iz vaše skupine: vaš najzvestejši kolega, osemletno dekletce, rahlo
arogantna dama in njen oče, sicer krepak dedec v petdesetih, s srčno napako.
Naenkrat slednji spričo stresa doživi srčni napad in se zruši, rahlo arogantna
dama postane opazno manj arogantna in vas v solzah prosi, da ji pomagate
oživljati njenega ljubega očeta. Za rokav vas pocuka kolega in tiho opozori, da
se bo stokilski foter v roku ene minute spremenil v stokilskega zombija in da
mu je treba nemudoma razbiti glavo, preden pobije celo skupino. S strani vas
opazuje deklica, ki je že večkrat nakazala, da se namerava zgledovati po vas.
Boste odvlekli histerično otepajočo se damo in pustili, da kolega vpričo vseh
navzočih razbije črepinjo njenemu očetu? Ali pa boste rajši tvegali z masažo
srca (ki ga sploh ne obvladate) in tako spravili celotno skupino v grozljivo
nevarnost? Kaj boste rekli dekletu? Vidite, do kanibalov pred vrati sploh še
nismo prišli.
Skrivnost
je v tem, da pravih rešitev ni. Kar v resnici loči »dobre« od »slabih«, je
večen dvom in prevpraševanje lastnih odločitev. Pa tudi v to ugotovitev moramo
podvomiti, saj je omahovanje v svetu hodečih mrtvecev lahko prav tako usodno.
Ironija je seveda v tem, da v času obupa najbolj zaupamo ravno tistim, ki v
svoj prav verjamejo za vsako ceno. Deal with it.
'Sajfaj kvart: The Walking Dead' je literarni komentar še vedno nastajajoče serije stripov Roberta Kirkmana in Tonyja Moora: 'The Walking Dead'.
OdgovoriIzbrišiDrisky Bare-ass-ovsky, Naughtius Maximus, Satirični Rosomah.