Disclaimer: za boljše razumevanje prispevka svetujemo branje
Pattona Oswalta in njegovega poglavja z naslovom Zombi,
raketa, puščoba.
Za lenobe krajša razlaga: pri obdelavi literarnih, filmskih
ali igralskih znanstvenofantastičnih umetnin si pomagamo z razdelitvijo v tri
vrste elementov:
1. rakete so v neprestanem odhajanju, rešitev vselej
vidijo v napredku in iskanju novega reda,
2. puščobe v napredku vidijo grožnjo, uničujejo,
ostajajo na mestu in se vračajo k tradiciji,
3. zombiji zavračajo in aktivno devolvirajo vsakršen
družbeni red, zato so grožnja tako raketam kot puščobam.
* * *
Pisalo se je leto gospodovo 2002 in na severni polobli so se
ubadali s problemom premrzlih februarskih dni. Medtem so se dogajale običajne,
zmerno do pretežno nepretresljive stvari, kakršne so bile tudi sicer značilne
za svet po 11. septembru. Začele so se zimske olimpijske igre, legendarni risar
Chuck Jones je narisal še poslednjo epizodo Tom
in Jerryja in odšel na oni svet, Alicia Keys je osvojila šest Grammyjev. Da
tisti februar ne bi za vselej odšel v pozabo, je bilo potrebno nekaj
osupljivega.
Da trenutek za velike misli lahko nastopi na povsem
nepričakovanih krajih, je dokazal Donald Rumsfeld. Sekretar za obrambo v
tedanji ameriški vladi seveda ni bil nikdar znan po kakšni posebni globini
razmišljanja, vsaj ne med vse bolj sovražno nastrojeno javnostjo. A na tisti
nepomembni februarski tiskovki se je izkazal z izjavo, ki je pustila navzoče
odprtih ust in pretresla svetovno javnost. Na naivno poizvedovanje, ali v
resnici ni nikakršnih dokazov, ki Saddamov režim povezovale z orožjem za
množično uničenje, je zavzdihnil, zavil z očmi in v precizni, nazorni maniri
oznanil:
»Reports that say that something hasn't happened are
always interesing to me, because as we know, there are known knowns; there are
things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say
we know there are some things we do not know. But there are also unknown
unknowns – the ones we don't know we don't know. And if one looks throughout
the history of our country and other free countries, it is the latter category
that tend to be the difficult ones.«
Trenutek bi kmalu pokvarila peščica malodušnežev, ki je
spregledala veličino trenutka in konferenco nadaljevala z neprijetnimi
vprašanji za Donalda, namesto da bi mu nemudoma namenila stoječe ovacije. A
izjava je bila pač predobra, da bi jo lahko spregledali med običajnim
dolgočasnim medijskim šrotom. V že tedaj zlajnani debati o prihajajoči vojni v
Iraku je bila velika osvežitev.
Poskusimo izjavo razčistiti. Po Donaldu Rumsfeldu delimo
svoje vedenje o stvareh na tri veje:
stvari, za katere vemo, da jih vemo – npr. vemo, da je
Saddam Hussein vrhovni vodja Iraka;
stvari, za katere vemo, da jih ne vemo – vemo, da ne vemo,
ali ima Irak kemično orožje;
stvari, za katere ne vemo, da jih ne vemo – ne vemo, če
Sadam morda ne skriva še česa.
V tem oziru je zadnja misel naravnost zastrašujoča; ne le,
da nismo prepričani o obstoju orožja za množično uničevanje v Iraku, treba je
dopustiti celo možnost za nezamisljivo. Unknown
unknown. Zlovešče geslo, vredno lastnega filma.
Ameriška javnost se je po pričakovanju razdelila. Če bi
povzeli dognanja sajfaj kvarta, bi jih lahko uvrstili v tri že uveljavljene
kategorije. Rakete so si nabasale
žepe z municijo in odletele bombardirat Bagdad. Niso se ustrašile zloveščega unknown unknown, nasprotno, na svetu so
vendar ravno zato, da neznanih neznank ne bi bilo. Če jih najdejo, jih
sestrelijo dol v polje znanega. Puščobe so se pričakovano uprpile in iz
varne razdalje pozivale rakete, naj se vendar vrnejo, preden prikličejo
vragsigavedi kakšno prekletstvo iz Orienta. Zombiji
so se ga zapušili in še naprej gledali olimpijado po televiziji, ob omembi
vojne pa zamahnili z roko in preklopili kanal. Oni pač niso vedeli niti tega,
da ne vedo ničesar, zato tudi na vprašanje kemičnega orožja po njihovo tako ali
tako ni imelo smisla odgovarjati posebej.
Neznano je vedno jeba in stari Donald se tega dobro zaveda.
Brez unknown unknown pač ni mogoče
narediti dobre grozljivke. Videoposnetek iz Ringuja je neznana neznanka.
Prav tako Čarovnica iz Blaira. Pa The Thing. Znanstvena
fantastika je bila tako že večkrat hvaležna platforma za grozljive filme, saj
se v njej vselej pojavljajo neznanke, za katere poiščemo prave rešitve ali pa
vsaj prava vprašanja – če nam seveda Alien prej ne razpara drobovja in
vanj naseli svojih jajčec.
Kot bi nam zaupali vojni veterani, najhujši del vojne ni
bitka, ampak izčrpavajoče čakanje na spopad. Kot dokazujejo raznovrstni
adrenalinski športi, se ljudje veliko lažje spopademo z veliko nevarnostjo. Kar
nas v resnici spravi ob živce, je agonija negotovosti. Tako se Neo iz Matrice
veliko rajši spopade s smrtno nevarnostjo v realnem svetu, kot pa da bi ostal v
programu in se spraševal, kaj je zapravil z modro tableto. Podoben občutek je
moral vzbuditi tudi Rumsfeld svoji javnosti. Vzemite rdečo tableto in vse, kar
vam lahko ponudi, je resnica. Za večino je to zadoščalo, vsaj na začetku.
V resnici je zavest o obstoju stvari, ki jih ne vemo ali ne
razumemo, presneto tesnobna. Vsi, ki so se v preteklih letih uspeli seznaniti z
mitom Slender Mana, bodo brez težav razumeli, zakaj je ta, na videz neškodljiva
visoka figura z dolgimi okončinami, neprimerno grozljivejša od podobe
Terminatorja, sicer neusmiljenega morilca nedolžnih ljudi. Ampak seveda,
stvari, za katere vemo, da jih vemo, nas ne morejo nikoli tako prestrašiti kot
tiste, ki jih ne vemo.
Kako se s svojimi strahovi kosamo, pa je že
druga zgodba. Natančneje, zgodba o raketah, puščobah in zombijih. Unknown
unknowns so seveda samo za orientacijo.
'Sajfaj kvart: Unknown unknown' je literarno-filmsko-igralni komentar marsičesa in hkrati teoretični zapis o srži znanstvene fantastike.
OdgovoriIzbrišiDrisky Bare-ass-ovsky, Elza Budau, Naughtius Maximus, Satirični Rosomah.