Naše predstave o preteklosti počivajo na obče sprejetih
virih. Kritična distanca do/od dogajanja je dobrodošla komponenta razumevanja
virov, a ravno subjektova neizbežna moč kreiranja zgodovine (ki večkrat nastopi
brez nadzora) je tista, ki mu onemogoči s prstom za veke vekov pokazati na
absolutno resnico. Ker smo hkrati nenehni kreatorji in akceptorji, to naredi
zgodovino za kolektivni, ves čas vzpostavljajoči se projekt kot npr. človekova
kariera, otrokova vzgoja ali (jez)deci vsebine. Brezkončno pojavljanje novih in
novih virov (tudi falsificiranih, za katere še zdaleč ni nemogoče, da se ne
približajo resnici bolj kot resnični) nadaljnje otežuje zgodovinarjevo željo
vpogleda v določen čas in
prostor.
Počasi smo začeli sprejemati stališče, da je vsak nosilec
podatkov lahko vir in je zato naloga interpreta, da razsodi, kateri podatki kaj
pomenijo. Umetnost morda ni najbolj natančen prikaz specifičnega zeitgeista, je
pa kakopak zelo iskren. Ker je v ospredju njena estetična, hedonistična
komponenta, je toliko bolj zanimivo raziskovati njeno podatkovno bazo, ki plava
pod površjem.
Šestdeseta in sedemdeseta res niso
obdobje, ki bi ga večina štela v sfero pretekloslovja (z izjemo političnega
dogajanja), saj mnogi, ki so to obdobje doživeli, še danes migajo z vsemi
štirimi. In redko se kdo želi identificirati kot osebnost iz preteklosti (saj
šele, ko se, sprejmemo stališče, da nismo več mladi). Danes temu obdobju še
vedno držimo zahodno zrcalo. V njem vidimo promiskuiteto, mlado glasbo Jimija
Hendrixa, Pink Floydov in Boba Marleya, revolucijo javnega skozi poulično
študentarijo in upor proti vietnamski vojni. Zlizane kavbojke, tetovaže in novo
levico s svojo armado izobraženih hipijev. In mi na Balkanu še gibanje
neuvrščenih. A nič ne opiše šestdesetih bolje od reka seks, droge in
rokenrol.
Podobna generaliziranja so
upravičeno podvržena sumu in prav je, da jih znova in znova preverjamo.
Poglejmo, kako se swingerska šestdeseta kažejo v eni najznamenitejših risank iz
dobe: Scooby Doo, Where Are You! (1969-70). Ekstenzivna raba glasbenega
žargona, groovy, buzzed; laično poznavanje igranja različnih inštrumentov, od
kitare do bobnov; obiskovanje raznih šolskih plesov in samoorganiziranje partijev
na plažah ob nenormalnih urah ter svojevrstni funk
komadi[1],
ki se pojavijo v drugi sezoni, pokrijejo rokenrol naše formule. Seks
v risankah je že dolgo poglavje zase, naj na tem mestu
ostanemo pri omembi dejstva, da marsikdo ni prekinil z gledanjem serije tudi po
tem, ko je prerasel njen humor in se naveličal scenarija z zamaskiranimi
pošastmi. Postavni Arijec klase A, naivna in zapeljiva, 90-60-90, rdečelaska
ter obdarjena piflarka v mini krilu imajo včasih nepričakovan, dolgotrajen
vpliv na človeka.
Najbolj pa sta se ustvarjalca Joe
Ruby in Ken Spears osredotočila na droge oz. na njihovo prvo
protagonistko, marihuano. Če so dolgočasni trije liki nastavljeni za
seks-simbole, sta glavna akterja tam, da opozarjata na socialni problem
prepovedane substance. Lena, paranoična, revna in večno lačna; Shaggy in Scooby
sta socialna odpadka s tremi prijatelji in polovico delujočih možganov. Shaggy
je v svoji osnovi Lance iz Apocalypse Now, če bi Kmere zamenjali s
pošastmi. Nosi vedno isto razvlečeno majico in par hlač iz prejšnjega
desetletja ter kozjo bradico, ki je tako neurejena, da v resnici ne vemo, kje
se koža konča in začnejo kocine. Kot tipičen klošar je, jasno, najbolj navezan
na svojega psa. Scooby je v bistvu Shaggy, ki se je skotil iz psice. Nikjer ni
reklo, da se pes in človek po dolgotrajnem bivanju začneta podobno obnašati,
držalo bolj kot v tej seriji. Imata podobne poteze povešenega obraza, isti
ritem smeha in skupno požrešnost, ki ju muči skozi vseh 25 originalnih epizod
serije.
Prva epizoda, prvi kader, v katerem se spoznamo z glavnimi
liki: Shaggy in Scooby hodita proti domu. Hu-d-fak sredi noči hodi domov po
jebeno grozljivem gozdu?! Jebeno grozljivem gozdu, skozi katerega vodi cesta,
kjer Črni vitez premikasti svojega transportnika prof. White-a baj-d-vej. Smo
omenili, kako prestrašena sta? Get a car you two! In ne mi s temi newagerskimi,
da raje hodite, ker je treba skrbet za postavo. Katero postavo že? Postavo
faking okostnjaka? – What a Night for a Knight
Termin lazy bum se jima
prilega kot ata na mamo, saj zelo očitno nimata nobenega dela, za prevoz po
mestu se prislinita k prijateljem v Mystery Machine in če dejanje ne
vključuje hrane, ne bosta premaknila svojih koščenih riti niti za milimeter.
Tipična puhača, Harold in Kumar v prvotni verziji. Vsaka epizoda je zgolj mini
verzija poti do obroka. Subtilen, a zelo piker način, kako otroke odvaditi od
želje, da bi postali ikonični zatripanci. »Don't smoke pot, kids. You'll end up
losing all your friends, jobless and hungry. Like, all the time, man.«
Veste tisto, ko ne jeste redno,
razdeljeno na obroke in se potem želodcu tako sfuka, da vas začne prepričevati,
kako dobra ideja je, če se nažrete vsega, kar prileti v vašo smer? No, to!
Shaggy in Scooby sta karakterja na robu preobrazbe v zveri. Primo Levi je nekoč
zapisal, da je bil cilj koncentracijskih taborišč uničiti posameznikovo
človečnost.[2] S podhranjevanjem
so dosegli prav to, saj so žrtve onesposobili za jasno mišljenje. Kar se v
resnici ves čas dogaja Shaggu in Scoobu. – Foul Play In Funland
Ne gre za sfaljene prehranske navade, gre za dejansko
pomanjkanje kalorij v njunem življenju. Afrika in šit. Vsaka epizoda je spisana
po receptu,[3] kjer sta
Shaggy in Scooby vedno prva, ki zagledata pošast. Ne gre za pravo pošast,
jasno, gre za tipa v kostumu, a kako naj bi naša junaka to vedela? Ali gre za
res dobre kostume ali pa, kar je bolj verjetno, sta izstradana do mere, ko jima
niti oči ne delujejo več normalno. Pošast je neke vrste kolektivni trip – lahko
resno izključimo, da se douchebag quarterback, vroča mačkica, ki jo želi
položiti cela šola in joškasta špeglarka ne zadevajo tudi sami? Ko zapišemo
tako neposredno, I think not!
»Would you do it for a Scooby snack?« »Of course I
would you dumb bitch! You haven't given me anything to eat in a fortnight for
Christ's sake!« – Never Ape an Ape Man
In vsi vemo, da se ne smeš tripati na prazen želodec, ker
te naravnost odpelje. In prav to se ves čas dogaja našima junakoma. Kdor si je
izmislil vic o dveh klošarjih, kjer na vprašanje prvega: »Imaš kaj kruha za
golobe?« drugi odgovori z: »Ne, jaz jih kar brez kruha,« je gotovo mislil na
Shagga in Scooba. Njuno življenje je kot igra Heroin Hero, a namesto, da bi
lovila zmaja, zmaj lovi njiju. Hrana je v resnici edina stvar, zaradi katere
sta se pripravljena izpostaviti nevarnosti in v trenutku, ko jima klikerji v
možganih sporočijo, da jima ni več potrebno bežati, začneta iskati kaj za pod
zob. Poglejte npr. spodnje citate:
Shaggy: »The coast is clear. Come on, Scooby! I think we
gave old fuzzyface the slip. How about a snack? You check the refridge!«
Scooby: »Yeah, yeah! Slurp!« – A
Gaggle of Galloping Ghosts
Shaggy: »But there's no use of being scared on an empty
stomach. Here, have a peanut.« –
Spooky Space Kook
Velma: »I guess haunted bones are one thing Scooby is
not scared of.« – A Night of Fright Is No Delight
Pripravljena sta tvegati, celo če ne gre za pravo hrano!:
Shaggy: »Hey, look what I found! Jars of chocolate syrup.«
*Scooby drooling*
Fred: »Chocolate syrup nothing. That's samples of crude
oil!« – Mine Your Own Business
*Scooby drinks from a bowl*
Scooby: »Slurp, mmm, yumm, yumm, yumm, yumm, oh, boy! yumm,
yumm, yumm, yumm, that's good! Huh?«
Mrs. Cuttler: »You pardon me doin' the wash dearie?«
– A Clue for Scooby Doo
Shaggy: »Down the hatch!«
*they drink the beverage*
Both: »Pthu!«
Shaggy: »I should have known! Oil!« – Go Away Ghost
Ship
Zakaj le bi bila pripravljena na kocko postaviti svoje
življenje in se izpostaviti nevarnosti pošasti, če ne bi bila tako ali tako
prepričana, da bosta umrla od izstradanja? Narkomanski svet je krut kot hrt na
steroidih, ki trga novorojenega zajčka. Da si lažje predstavljate tektoniko, o
kateri govorimo: Shaggy in Scooby si nikoli ne nasprotujeta. Nikoli se zares ne
prepirata, nikoli se niti ne pogledata postrani; a daj med njiju en sam samcat Scooby
snack in stepla se bosta zanj kot gladiatorja za volčje bradavičke.
Entertainment. Ne bi bil prvi primer, da bi opojne substance razdrle
prijateljstvo. Se spomnite tistega frenda, ki je res ultra zafukan, ko se ga
napije? Vsi ga imamo. In potem en dan ga nimamo več. Pizda ena!
Njuni prepiri pa običajno niso dolgotrajni. Vedno se
izkaže, da ima buržoazni del klape s seboj več hrane kot je sprva razvidno. Le
skrivajo jo pred Shaggyjem in Scoobyjem. Verjetno jim je jasno, da bi jo
pomazala v šusu. Razredni boj per se, meddling kids! – Who's Afraid of the
Big Bad Werewolf
Ko je čas, da se naših 5 prijateljev obrne proti zlobcu in
mu nastavi past, se trije modrijani odločijo, da lakotnikoma ponudijo neko
malenkost za želodec. Tisto doziranje, o katerem je toliko govora, ko je govora
o mamilih. Kljub temu, da imajo s seboj celo škatlo pasjih piškotov, jima
ponudijo le enega in se nato pogajajo za dva. Dva faking piškota! In ja, tudi
Shaggy jih jé. Kaj jé, golta jih! Večkrat na televiziji vidimo nekoga, ki trdi,
da je pasja hrana isti šit kot bolonjska omaka in da ni bistvene razlike med
konzervo Pedigreja in Kekčevo pašteto. No, ta tip laže. Pasja in človeška hrana
imata toliko skupnega, kolikor imata skupnega epileptični delfin in frigidna
bogomoljka. Hrana za pse ima okus po hrani za ljudi, ki je šla skozi pasji anus.
Klobasa, ja, ampak oblika, to je pa tudi to.
Ko se seksapilni »intelektualci« uprpijo, podkupijo Shaga
in Scooba, da opravita delo žive vabe namesto njih. Ni zanimivo, da se jima v
trenutku, ko zaužijeta nekaj kalorij ogljikovih hidratov mišljenje spremeni in
se navzameta tiste dobre stare logike, ki jima jo je Velma maševala celotno
prvo polovico epizode: »There's no such thing as ghosts!« V momentu, ko
dobita dovolj energije, da se jima v tek požene tisti majhen kos možganov, ki
ga nista skurila z džojnti, jima postane jasno, da je strah votel, okoli ga pa
nič ni. Sprejmeta svoji vlogi vabe (včasih še vedno jokavo, a kaj drugega naj
pričakujemo od lenuhov, ki morajo za spremembo kaj postoriti?) in se odpravita
iskati hudobneže, saj jima je jasno, da so to, kar v resnici so, možje v
preoblekah.
Fred: »Well gang, we're almost
there.«
Velma. »Isn't it a groovy idea
holding a school dance and a hay ride on an old farm?«
Daphne: »I'll say, I can hardly
wait to get there.«
Shaggy: »And I can hardly wait to get my hands on the
buffet table! Just think like real chocolate covered corn on the cob!« –
Jeepers It's the Creeper
Shaggy in Scooby sta izgorela mamilaša, večno lačna,
sestradana luzerja, ki živita na socialni podpori svojih edinih treh
»prijateljev«. Prototipa džanki-klošarjev, ki prosijo za drobiž na ulicah
Kalifornije. Shaggy je tisti starejši tip, ki ga nihče od vrstnikov ne mara,
ker so videli, da si je dejansko sam kriv za svoj propad, in mora zato
pridobiti družbo mlajših od sebe. Mar ne izgleda, kot da so Fred, Daphne in
Velma v zgodnjih dvajsetih, Shaggy pa se približujetridesetici, če že ni
presegel? Velma, ki deluje najmlajša, bi lahko bila njegova nečakinja (ne upamo
si zapisati, da je poleg neodgovornega odnosa do drog vzdrževal tudi neodgovoren
odnos do seksa in jo zaplodil v noči vroče strasti). Še Scooby je verjetno
starejši od Velme. Onadva sta oni tip, ki je stalno na tisti lokaciji, kamor
zahaja mladina, a nikakor ne sodi tja. Oni tip za šankom, ki se srhljivo
nasmiha vsaki najstnici, ki pride naročit Mojito. Oni tip, za katerega se vedno
znova vprašate: »Pa kaj model počne v lajfu?« Nič! Ta model je Shaggy. Ne
ocenjuj ga. Pojdi do njega in mu daj vedeti, da ga svet še vedno sprejema. Itak
celo minuto ne bo dojel, kaj se dogaja in v tem času ste lahko že zunaj lokala.
Shag in Scoob sta to, v kar bodo odrasli otroci, če bodo
poprijeli za svoj prvi špinel. Prestrašena lenuha, samska, cmerava in – sicer
prijazna in komična – obsojena na večno životarjenje. Brez zdravstvenega
zavarovanja in upa na pokojnino. Otroci, ko vam ponudijo dim, bodite kul in
recite glasen in odločen: »Ne!«
Zahvaljujoč produkciji Hanna-Barbera nam je lahko jasno,
kako se je popularni duh šestdesetih počasi začel umirjati. Stalna kritika
(iz)rabe raznih drog je prepričala ljudstvo, da je za srečen život potrebno
prenehati s t.i. nevarnim življenjem. Droge so se z glasbenih odrov preselile v
domače kleti, seks iz grmovij na internet, rokenrol pa je popolnoma izgubil
svojo dušo. Tisti žmoht, ki ga je verjetno dobil iz seksa in drog. Zdi se, kot
da je v prihajajočih nekaj letih swingerska generacija vklopila tisto malo
množico sivih celic, ki je še ostala nepoškodovana in pustila razumu, da je
prevladal za nekaj let. In nato so vse zafukali, ko so prišli na vrsto za
politike.
Za dodaten vpogled v Scooby Doo teorem vabljeni v našo librarnico
citatov in slikovnega gradiva.
[1]
Recipe
for My Love (Nowhere to Hyde); I
Can Make You Happy (Mystery Mask Mix-Up); Daydreamin'
(Jeepers, It's the Creeper); Seven Days a Week
(Scooby's Night With a Frozen Fright); Love
the World (Haunted House Hang-Up); Tell Me, Tell Me (Who's
Afraid of the Big Bad Werewolf).
[2]
Primo
Levi – I sommersi e i salvati (1986).
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Scooby-Doo,_Where_Are_You!.
Ne maramo ravno citirati Wikipedie, a originalni pogovor z avtorji je plačljiv,
zato pač Wiki.
Ni komentarjev:
Objavite komentar