Disclaimer:
za boljše razumevanje prispevka svetujemo branje Pattona Oswalta in njegovega
poglavja z naslovom Zombi,
raketa, puščoba.
Za
lenobe krajša razlaga: pri obdelavi literarnih, filmskih ali igralskih
znanstvenofantastičnih umetnin si pomagamo z razdelitvijo v tri vrste
elementov:
1. rakete
so v neprestanem odhajanju, rešitev vselej vidijo v napredku in iskanju novega
reda,
2. puščobe
v napredku vidijo grožnjo, uničujejo, ostajajo na mestu in se vračajo k
tradiciji,
3. zombiji
zavračajo in aktivno devolvirajo vsakršen družbeni red, zato so grožnja tako
raketam kot puščobam.
* * *
La realidad no es siempre
probable, o probablemente.
– Jorge Luis Borges
Vizijonar prve klase je bil Jorge Luis Borges, videl
je dlje kot marsikdo, ki mu oči delujejo. Prvi med postmodernisti in hkrati
predhodnik postmodernizma. Pojasnite to. Pravi postmodernizem, kot se to zanj
spodobi. Mu pa tudi znanstvena fantastika dolguje merico spoštovanja, zaslužen
je namreč za prikupen twist, ki bi smel nositi tudi kakšno ime v njegovo slavo;
borhesizem -zma m (î) prikupen twist v
podajanju zgodbe, ki navadni pripovedi o konkretnem in/ali individualnem
primeru s svojo pojavo pristavi kozmične razsežnosti: borhesizem v
literaturi; avtor v svojih delih pogosto posega po borhesizmih.
Tipičen borhesizem je tisti utapljajoči (ne)srečnež,
ki se mu začne življenje vrteti pred očmi in potrebuje celo življenje, da lahko
vidi, no, celo življenje. In, no, potem še posnetek posnetka celega življenja,
za kar potrebuje še malo več časa. In perpetuum mobile. Če frjolični metulj
zaspi in prične sanjati, da je Jorge Luis Borges – in to vsak dan, ali pa še
huje, vsak dan neki drugi frjolični metulj – in se nato zbudi v sanjski svet in
za trenutek pomislimo, kako lepo bi bilo, če bi bile sanje res in res le sanje,
no, potem je to borhesizem. Averroes, ki tuhta, kaj je to igranje na odru in
skozi okno opazuje otročad, ki simulira neko pripoved, je mili borhesizem, ampak
je borhesizem.
Sedaj pa, dragi bralci, nadenimo svoje borhesistične
naočnike in si zamislimo ZF delo z najbolj nenavadno zasnovo in dobili bomo The
Village (2004). Kaj je pa znanstvenofantastičnega v Vasi ob gozdu,
poreče nejeverni Tomaž. Vse. Kaj pa je tam znanstvenega, vztraja. Nič. In prav
to je tako nenavadno. Godzilla je svarila pred eksperimentiranjem z
nuklearnim orožjem – pa mi še kar cepimo atome! Alien nas je opozoril,
da je tam zunaj več, kot lahko prenesemo – pa mi še kar plujemo v neskončnost!
Terminator nam je dal jasno vedeti, da nas bo mašinerija fentala – mi pa – kot
froci pred starši – še vedno iščemo, kje je tista meja med popolnim uničenjem
in prizanesljivostjo. Nič nas ne izuči. Dolbemo tunele znanosti in iz
izkopanega materiala zidamo babilonske stolpe tehnološkim pridobitvam in če so
bile te še pred nekaj desetletji le slabih deset belih kišt električnih žic,
postavljenih na različne kose pohištva po celi hiši; se danes ne odpravimo več
na svež zrak brez pametne naprave v žepu. Tehnološke naprave niso samo plus in
niso samo minus in ker smo ljudje precej brihtna bitjeca sama po sebi; ne glede
na to, kaj pravijo pop-kolumnisti ali zavarovalniški agentje; običajno znamo
izkoristiti te konglomerate čipov, kablov in umetne inteligence v svojo prid za
max efekt. Jebiga, postale so del našega življenja.
Let the bad color not be
seen. It attracts them.
In zato je ultimativno delo znanstvene fantastike v
21. stoletju: vas, ki živi v preteklosti. Borhesizem na filmskem platnu. Vsi
komentarji filma na stran, izvedba je, kakršna je (morda je bila pa glavna
greška režiserja Shyamalana, da je svoje delo jemal premalo kot znanstveno
fantastiko!), v splošnem ostrih kritik na zasnovo ni bilo. Javnost je pljuvala
predvsem čez dejstvo, da se suspenz iz umetnine umakne v prvi polovici filma in
je druga le še dolgočasno romanje slepega dekliča (dobro odigrano, Borges,
dobro odigrano) proti resnici in njen umor retardiranega oboževalca na poti do
nje (čeprav se dvoboj hendikepirancev sliši res zabavna reč, je morda bolje
film od ene ure dalje gledati na FF).
Ponovimo zgodbo: okoliščine? Prava puščoba.
Pennsylvania v 21. stoletju, rekreiran, kot da se vse dogaja v 19. Vas,
obkoljena s kilometri dreves, za gozdom visoka ograja in prepoved vožnje letal
v okolici. Razlog? Tipično sajfajevski: ker je človeštvo okuženo z dekadenco,
obsojeno je na smrt, bla bla bla. V bistvu, vas, ki jo vodijo pop-kolumnisti in
zavarovalniški agentje. Pa kaj, kajne? Kdo jih potrebuje? Naj pojdejo živet po
svoje, frdamani hipiji, brezmiselni zombiji, bolje nam je brez njih. Vse lepo
in prav. Zombijevski paradiž. Vse lepo in prav, če se ne bi izkazalo, da je
njihova mala komuna, zamišljena kot utopični raj na Zemlji, v resnici
distopični Amišboro, ki zavrača vse, kar samo spominja na blasfemične vzklike
francoske revolucije.
Fašistična oblast starešin v vasi vlada s pomočjo
institucije kreatur. T. j. scoobydoojevskih
kostumov, ki si jih sami nadenejo, ko je kateri koli od vaščanov prepogumno
zakorakal v hosto in s tem prekršil kvazipremirje med krvavimi beštijami, ki
živijo v zavetju gozda, rišejo rdeča znamenja po vratih vaščanov ponoči in
grickajo poredne fantke, ki masturbirajo na lesenih straniščih: »Soseda je
kriva, gospod Prašičoid, nosila je samo 29 kosov oblačil včeraj!« Aškao.
Never enter the woods. That
is where they wait.
In zdaj resnični keč te anti-raketne propagande. Vas
je bila dizajnirana v sedemdesetih (po tem, ko so zombiji požrli še zadnji LSD
in jim je začelo zmanjkovati idej, kako živeti v fikciji), njen idejni vodja je
bil eden od starešin, profesor ameriške zgodovine (pravi puščobnik, ne nosi
ledra, nosi pa kožo divje svinje, ščetine jazbeca, kremplje Wolverina in
ogrinjalo Rdeče kapice in nasploh izgleda kot kurent na metamfetaminih), sine
bogate familije, ki se je odločil svoj denar vložiti v največjo iluzijo pred
Happy, happy, happy kultom. Glede na to, da je vas tako stara le okrog trideset
let, je jasno, da le mladina ne ve v resnici, kaj se dogaja; vsi v srednjih
letih so le lažnive barabe. Ampak lažnive barabe v službi boljšega jutri.
Kje smo ostali? Aja, zgodba: Pa, evo, ena slepa
tamala gre po zdravila skozi gozd. Rata ji. To je to. Film vači dober. Po oceni
TFF 12. Priporočamo, stiskali se boste. Če dobro premislimo, je Vas ob gozdu
eden od tistih Das Experimentov, ki se igrajčkajo z mularijo. In če je
eksperiment, je znanost. Ergo, znanstvena fantastika. Kakšen borhesizem za
konec.
'Sajfaj kvart: The Village' je filmski komentar ameriškega filma M. Night Shyamalana: 'The Village'.
OdgovoriIzbrišiDrisky Bare-ass-ovsky, Naughtius Maximus, Satirični Rosomah.