Disclaimer: za boljše razumevanje prispevka svetujemo branje
Pattona Oswalta in njegovega poglavja z naslovom Zombi,
raketa, puščoba.
Za lenobe krajša razlaga: pri obdelavi literarnih, filmskih
ali igralskih znanstvenofantastičnih umetnin si pomagamo z razdelitvijo v tri
vrste elementov:
1. rakete so v neprestanem odhajanju, rešitev vselej
vidijo v napredku in iskanju novega reda,
2. puščobe v napredku vidijo grožnjo, uničujejo,
ostajajo na mestu in se vračajo k tradiciji,
3. zombiji zavračajo in aktivno devolvirajo vsakršen
družbeni red, zato so grožnja tako raketam kot puščobam.
* * *
Žanr grozljive fikcije se je razpasel do nepreglednosti
kot vsi ostali žanri v literaturi, a zahvaljujoč kritikom in literarnim
teoretikom po celem svetu imamo dovolj besedil, ki razvrščajo posamezna dela
bodisi v kanon bodisi v smetje. Potegnili smo črto že davno in se odločili, da
nekateri prvaki sodijo v prvo kategorijo in slavo jim pojemo še danes: Walpolov
Grad Otranto (1764) nam daje standarden vzorec karakterjev in zapečati
usodo lepih deklet, tu so Skrivnosti Udoplha Anne Radcliff (1794) in Menih
Matthewa Lewisa (1797) ter še danes inspirajoče pripovedi 19. stoletja, kot
npr. Fankenstein ali moderni Prometej Mary Wollstonecraft Shelley
(1818), dela Edgarja Allana Poeja, Wildova Slika Doriana Graya (1890) in
Stokerjev Drakula (1897). 20. stoletje nam je dalo H. P. Lovecrafta in
po njem je malo tistega, česar se ta žanr ne more več dotakniti. Na sredini
vseh naštetih pa najdemo eno delo, ki je za seboj pustilo številne gledališke
performanse, filmske priredbe, radijske igre, televizijske serije, glasbene
komade, parodije in spoštovanja vredne gostujoče pojave v raznih adaptacijah,
kot npr. v epizodi Scooby
Dooja. Dvakrat.
Govorimo o kratki zgodbi Roberta Louisa Stevensona Čuden
primer dr. Jekylla in g. Hyda. Skupaj s Frankensteinom in nekaterimi
Poejevimi zgodbami[1] ter pogojno
s Sliko Doriana Graya jih uvrščamo tudi v sfero sajfaja. Ta se
grozljivih momentov v glavnem poslužuje, da odgovori na antično vprašanje
svojega žanra: »Ali gre znanost lahko predaleč?« V 99,99∞% je odgovor da. Gre
za nekaj, čemur Satirični Rosomah pravi What-Have-We-Done-efekt. Imata
pa Jekyll in Hyde neko zelo specifično lastnost, ki jo ponavadi zamolčimo, kot
da gre za skrivnost, kako napraviti sam napoj, ki je kriv za vso kolobocijo v
štoriji.[2]
Nekaj izjemno močnega nas čaka, ko konzumiramo umetnino,
ki govori o sami sebi: v kateri se dogaja to, o čemer govori. Ko se npr. junak
spopada z mlini na veter, je njegov boj z nepremičninami zadnja reč, o kateri
želi avtor govoriti. Gre, jasno, za simbol boja proti življenjskemu toku, sporočilo,
da se old school težko v nedogled upira novostim, ki jih prinaša neusmiljeno
udrihanje časa. Še bolj specifično pa gre tudi za to, da se bodo nekakšni
srednjeveški epski navdihi težko ubranili novega tumorja, ki mu pravimo roman
in bo v novem veku prevladal nad svetom, ki ga upravljajo bogovi, naj bo to
jezdecem všeč ali ne.
Gre za nekakšen avtorjev krik izza zgodbe, subtilno
kukanje skozi okno četrte stene, močno sporočilo, ki zaplet in razplet zgodbe
iz linee poveže v krog in ga spravi pod okrilje ene same ideje. Vse skupaj dobi
nov smisel, avtor za trenutek postane Bog in njegovo delo testo, ki ga
svaljkajo nevidne roke: metafizika novega veka. Ko v filmu Parada (2011)
gospodje začnejo prepevati Mirićev Ne može nam niko ništa, je to več kot
le zoprn komad, ki ga pojejo zoprni glasovi, gre za pravi t.i. grb v grbu, kjer
nam možje v devetih besedah povedo, kaj se v bistvu dogaja skozi celoten film.
Jugoslovanski vojni filmi znajo ta štos izkoristiti do perfekcije.
Nekaj podobnega lahko zasledimo pri našem Čudnem
primeru. Če ga pogledamo v kontekstu treh groznih mož literature, ki so nam
dali vse ostale grozne može literature (in filma in še česa): Frankensteinova
pošast – gospodin Hyde – Drakula, nam kaj kmalu postane jasno, katerega premika
se je poslužilo leposlovje. Posameznik (ki je drugačen od povprečneža) se od
tabule rase in absolutnega dobrega, ki se manifestira v Frankensteinovem
monstrumu,[3]
premakne k dualni naravi Jekylla/Hyda in nato končno k ultimativnemu zlu
Nosferatuja. Danes je naš objekt gledanja skoraj izključno slabič. Tudi v
Walking Dead v bistvu opazujemo ljudeke, ki se borijo zoper zombije in so po
svoji naravi bolj nagnjeni k temu, da si škodujejo med seboj. Če gledamo good
guye, kot v herojskih filmih, izgubimo efekt grozljivega. I am Legend je
bolj izjema kot pravilo v poplavi znanstvenofantastičnih grozljivk. Morda se
prav zaradi tega teoretiki zarote niso mogli upreti skušnjavi, da bi Willa
Smitha opisali kot mutiranega mutiranca.
Na eni strani torej individuum kot izključno dobro in na
drugi kot izključno slabo, kako luštno se nam stori, ko vidimo, da na sredini
tiči bitje, ki v sebi bije boj med obema. Je malo enega in malo drugega. Zdi
se, da je ta kompromis v splošnem mnenju še najbolj obveljal, posebno če vržemo
oko na računalniške igre tipa Diablo III, kot smo ga na jezdecih že. To
je v resnici pravi unikat Jekylla in Hyda, da do skrajnosti eksplicitno pove,
da posameznik ni le eno ali drugo, temveč oboje in da lahko od zunaj vplivamo,
katero pot bo ubral. Dialektika slaba narava, dobra kultura; slabo telo, dobra
duša; slaba forma, dobra vsebina; ni čisto nič inovativnega, zblojeni
znanstvenik je približno tako originalen lik kot so vse vloge Jacka Nicholsona,
če jih primerjamo med seboj; lov na morilca, ki udari tiho sredi noči v velikem
mestu je stara zgodba, ki bi jo našli med atenskimi tragedijami, če bi se vse
ohranile, toda ta mali trik, ki skriva hudega moža v dobričini, ki bi se mu želel
odpovedati, a ne more, to je novost. In to novost, ki nas lahko prepriča
do danes, ko obstaja Čuden primer tako v stripovski kot v hentai obliki.
Praktično je nemogoče, da bi napisali štorijo, ki bi v
enem liku združevala dobro in zlo, in bralci tega ne bi primerjali (in hudo po
tleh pobili) s Čudnim primerom dr. Jekylla in g. Hyda. Nimate šans. Zato
pa avtorji raje slavospevajo klasiki kot da bi se pretvarjali, da so odkrili
toplo vodo, ker je v bistvu sama esenca Stevensonove zgodbe tako živa v nebroju
primerov iz vsakdana, da je nikakor ne moremo pozabiti. Čudno v bistvu, da v
tem primeru iz literarnega žanra znanstvene fantastike sama znanost ni
potegnila nič uporabnega za svojo korist, kot je to storila v več drugih
primerih. Just kidding. DMI.
[1]
Podobno, kot je znal Poe kombinirati čudežne pojave z znanstvenimi razlagami,
to počne serija stripov Dylana Doga, ki izhaja še danes. Naughtius Maximus je o
tem DD-jevem principu napisal esej
za portal Knjige pomagajo. Kakšen Južnoameričan je to znal spretno obrniti in
na znanstvene pojave podati čudežne razlage.
[2]
Prav to umikanje direktnemu govoru o zadevi je tisto, kar ustvarja sam suspenz
v zgodbi. Poe je bil mojster tudi tega. Kjer je nehal on, je nadaljeval
Lovecraft. Noben od njiju ni naletel na pretirane težave, ko je opisoval
grozljivo, a jasno jima je bilo, da je manj več in da ima šok terapija bolj
kratkoročne posledice. Temu zato tolikšna distanca med pripovedjo in dogajanjem
tako pri Poeju kot pri Stevensonu.
[3]
Popihajmo na dušo naši Elzi Budau in poudarimo, da je v slovenskem prevodu
izjemno pomenljivo, da besedo monster prevajamo s pošastjo. Če v originalu le
ugibamo o spolu, je v slovenščini neizbežno, da zlo tega sveta (kot ga dojema
okolica), vidimo v ženski formi.
'Sajfaj kvart: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde' je literarni komentar kanonične kratke zgodbe Roberta Louisa Stevensona: 'The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde'.
OdgovoriIzbrišiDrisky Bare-ass-ovsky, Naughtius Maximus, Satirični Rosomah.